لابی اسرائیل با بایدن برای تروریست خواندن حوثی‌ها

نمایندگان اسرائیل در وین، محل برگزاری مذاکرات احیای برجام حضور دارند

شورای امنیت ملی آمریکا درباره بازگشت حوثی‌ها به  فهرست سازمان‌های تروریستی هشدار داد-MOHAMMED HUWAIS / AFP

دو مقام آگاه به تایمز اسرائیل گفتند که اسرائیل برای تروریستی خواندن حوثی‌های یمن، دولت بایدن را تحت فشار قرار داده است.

این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران مسئول بسیاری از حمله‌های پهپادی و موشکی به خاک امارات متحده عربی و عربستان سعودی شناخته می‌شود. حمله‌هایی که در ماه اخیر شدت بیشتری گرفته است. هم‌اکنون نمایندگان اسرائیل در وین، جایی که مذاکرات هسته‌ای با ایران جریان دارد، حضور دارند و به نظر می‌رسد این موضوع و امنیت منطقه یکی از محورهای رایزنی‌های آنها با طرف‌های مذاکرات هسته‌ای با ایران باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس گزارش تایمز اسرائیل ابوظبی نیز خواستار بازگشت حوثی‌ها به فهرست سازمان‌های تروریستی است.

یک مقام اسرائیلی به این نشریه گفت که اورشلیم باور دارد این اقدام موجب محدود شدن نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه می‌شود. به گفته او تروریست خواندن حوثی‌ها نه تنها به نفع امنیت امارات بلکه به سود همه کشورهای منطقه است. تحلیلگران می‌گویند پیام حمله حوثی‌ها به امارات این است که اسرائیل نیز در معرض تهدید شورشیان حوثی قرار دارد.

وزارت امور خارجه اسرائیل هنوز درباره این گزارش اظهارنظری نکرده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا این گروه شبه‌نظامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده بود اما جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی نام آنها را از این فهرست خارج کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که شورای امنیت ملی آمریکا درباره بازگشت حوثی‌ها به این فهرست هشدار داده است. دیگران هم در دولت بایدن موضع مخالف دارند.

در این گزارش به دلیل مخالفت‌ها اشاره‌ای نشده است اما به نظر می‌رسد دولت بایدن نسبت به پیامدهای برچسب تروریستی روی گروه نیابتی جمهوری اسلامی در بحبوحه مذاکرات احیای برجام نگران باشد.

با این حال وزارت دفاع آمریکا در حال حمایت و پشتیبانی از امارات متحده عربی در مقابل حمله‌های حوثی‌ها است.

البته اسرائیل هم هنوز نام حوثی‌ها‌ را به فهرست سازمان‌های تروریستی اضافه نکرده است. اما یائیر لاپید، وزیر امور خارجه این کشور هفته گذشته گفته بود که اسرائیل بایدن این گروه نیابتی جمهوری اسلامی ایران را تروریست اعلام کند.

بیشتر از جهان