ناوگان پنجم آمریکا در بحرین؛ احتمال به کارگیری قایق‌های بی‌سرنشین اسرائیلی

ایالات‌متحده می‌گوید این کشور به دنبال ده‌ها قایق بی‌سرنشین برای رزمایش‌های دریایی خود در خلیج‌فارس است

نیروی دریایی ایالات‌متحده آمریکا در پی افزودن قایق‌های بی‌سرنشین اسرائیل به عملیات‌های مشترک خود در خاورمیانه است. چنین اقدامی می‌تواند نقش اسرائیل را در صف‌آرایی نظامی منطقه خلیج‌فارس ‌پررنگ‌تر کند.

به گزارش رویترز نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه، ۱۵ فوریه، در منامه، پایتخت یمن با ‌دریاسالار براد کوپر، معاون فرمانده ناوگان دریایی پنجم ایالات‌متحده دیدار کرد و گفت امیدوار است «همکاری میان کشورهای منطقه و متحدی نیرومند همچون ایالات‌متحده امریکا بیشتر شود.»

یک مقام ایالات‌متحده می‌گوید ناوگان دریایی ایالات‌متحده به دنبال ده‌ها قایق بی‌سرنشین برای رزمایش‌های دریایی خود در خلیج‌فارس است و برای تکمیل پهپادها و زیردریایی‌های بی‌سرنشین خود به قایق‌های بی‌سرنشین ساخت اسرائیل علاقه‌مند است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر اسرائیل، برای نخستین بار به بحرین سفر کرده است، کشوری که میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات‌متحده و چندین نیروی بین‌المللی است.
قرار است اسرائیل بیست و نهمین کشوری ‌باشد که کارداری نظامی را در پایگاه مرکزی این ناوگان در منامه مستقر می‌کند. یک مقام آمریکایی با اشاره به طرح استقرار فرستاده ویژه اسرائیل در این پایگاه می‌گوید این طرح برای آن است که «خطوط ارتباطی میان اسرائیل و ناوگان دریایی مستقر در منامه بازبماند.»

اسرائیل هنوز به‌طور رسمی این انتصاب را تایید نکرده است.

در ماه نوامبر نیروهای فرماندهی مرکزی نیروی دریایی ایالات‌متحده در بحرین به همراه اسرائیل، امارات متحده عربی و بحرین در دریای سرخ برای نخستین بار رزمایش مشترک امنیتی انجام دادند.

نخست‌وزیر اسرائيل سفر دو روزه خود به بحرین را فرصتی برای شکل دادن به یک موضع مشترک علیه ایران و متحدان این کشور همچون حوثی‌های یمن توصیف کرد.

نفتالی بنت روز سه‌شنبه با وزیران و اعضای جامعه یهودی بحرین دیدار کرد و قرار است با حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین نیز دیدار کند.
نخست‌وزیر اسرائیل سه‌شنبه به یک روزنامه بحرینی گفت: «اسرائيل و بحرین با چالش‌های امنیتی عمده‌ای درگیرند که سرچشمه‌ای مشترک دارند: جمهوری اسلامی ایران.»

در اوایل ماه جاری اسرائيل و بحرین توافقنامه همکاری‌های امنیتی امضا کردند. 

 

بیشتر از جهان