کمک موساد به ترکیه در خنثی کردن ۱۲ طرح تروریستی

«ایران تلاش کرده تا با ترور در خاک ترکیه، جلو بهبود روابط آنکارا و تل‌آویو را بگیرد»

دیوید بارنیا، رئیس موساد شخصاً بر روابط اطلاعاتی با ترکیه نظارت می‌کند- عکس از تی آر تی

سازمان موساد طی دو سال گذشته به خنثی کردن ۱۲ طرح برای انجام حملات تروریستی علیه اسرائیلی‌ها در خاک ترکیه کمک کرده است.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل روز شنبه گزارش داد، علی‌رغم تیرگی روابط دیپلماتیک بین تل‌آویو و آنکارا، روابط موساد با سازمان اطلاعات ملی ترکیه (MIT) در سال‌های اخیر تقویت شده است.

این گزارش یک روز پس از آن منتشر شد که رسانه‌های ترکیه از افشای طرح ایران برای ترور یک تاجر اسرائیلی ساکن ترکیه و سپس بازداشت ۱۴ نفر به اتهام تلاش برای آدم‌ربایی خبر دادند.

با این حال، بیشتر توطئه‌های گزارش‌شده به گروه تروریستی داعش مرتبط بوده که تجار و دیگر شهروندان اسرائیلی در ترکیه را هدف قرار داده‌اند. بر اساس این گزارش به تجار اسرائیلی توصیه شده است که با توجه به خطرات امنیتی، محتاط باشند.

به گزارش رسانه‌های ترکیه هیئتی از مقامات ارشد اسرائیلی طی چند روز گذشته به این کشور سفر کرده‌اند. گفته می‌شود یکی از کسانی که در این هیئت حضور دارد، دیوید بارنیا، رئیس موساد است که شخصاً بر روابط اطلاعاتی با ترکیه نظارت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌تازگی رسانه‌های ترکیه از دستگیری هشت نفر خبر دادند که قصد داشتند یائیر گلر، یکی از تاجران موفق اسرائیلی را که ساکن استانبول است، ترور کنند. بر اساس این گزارش، گروهی نه نفره نقشه ترور یائیر گلر را در پاسخ به کشتن محسن‌ فخری‌زاده طراحی کرده بودند.

مقام‌های حکومت ایران کشتن محسن فخری‌زاده را به اسرائیل نسبت داده‌اند و بارها تهدید کرده‌اند که «انتقام» خواهند گرفت. یاسین طاهر مامکندی نام مامور ارشد تیم نه نفره‌ای است که در پی اجرای نقشه ترور یائیر گلر بودند.

هم‌زمان با دستگیری متهمان، گلر به رسانه‌ها گفت: «من یک تاجر اسرائیلی در ترکیه‌ام و یک شرکت تحقیق و توسعه مهندسی دارم. به من اطلاع داده‌اند که ایرانی‌ها تعقیبم کرده‌اند و قصد دارند من را ترور کنند.»

 همچنین این کار ابزاری برای جلوگیری از گرم شدن روابط بین آنکارا و تل‌آویو است.

به‌جز این توطئه، در ماه نوامبر سال گذشته نیز، مقامات قبرس به دلیل برنامه‌ریزی برای حمله به اهداف اسرائیلی علیه شش مظنون اتهاماتی را مطرح کردند.