گفت‌و‌گوی تلفنی ژنرال‌های آمریکایی و روس، همزمان با آغاز رزمایش روسیه و بلاروس

دو ارتش‌ روسیه و بلاروس از روز پنجشنبه، ۱۰ فوریه، یک رزمایش مشترک ۱۰ روزه را در خاک بلاروس اجرا می‌کنند

ناتو این رزمایش را بزرگ‌ترین استقرار نیروهای روسی در این جمهوری پیشین اتحاد جماهیر شوروی توصیف کرد - HANDOUT / MINISTRY OF DEFENCE REPUBLIC OF BELARUS / AFP

پنتاگون روز پنجشنبه، ۱۰ فوریه، اعلام کرد رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده هم‌زمان با آغاز رزمایش روسیه در بلاروس و دریای سیاه، با همتای بلاروس خود تلفنی گفت‌وگو کرد.

سرهنگ دِیو باتلر، سخنگوی ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده آمریکا، در بیانیه‌ای گفت که این تماس تلفنی به منظور برقراری ارتباط میان رهبران نظامی دو کشور در جهت کاستن از اشتباه‌های محاسباتی و درک بهتر وضعیت امنیتی اروپا صورت گرفت.

دو ارتش‌ روسیه و بلاروس از روز پنجشنبه، ۱۰ فوریه، یک رزمایش مشترک ۱۰ روزه را در خاک بلاروس اجرا می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این رزمایش هم زمان با بالا گرفتن بحران اوکراین و بسیج نظامی انبوه ارتش روسیه در پشت مرزهای این کشور برگزار می‌شود. ناتو این رزمایش را بزرگ‌ترین استقرار نیروهای روسی در این جمهوری پیشین اتحاد جماهیر شوروی توصیف کرد.

بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه این رزمایش در پنج منطقه و به مدت ۱۰ روز برگزار می‌شود و کمی پیش از آغاز رزمایش، بمب‌افکن‌های راهبردی میان‌برد در آسمان بلاروس گشت‌زنی کردند. 

شمار نیروهای نظامی شرکت‌کننده در این رزمایش مشخص نیست؛ اما ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، تعداد این نیروها را ۳۰ هزار تن برآورد کرده است.

ولفگانگ ریشتر، کارشناس نظامی در موسسه امور امنیتی و بین‌المللی آلمان، به دویچه‌وله گفت که چنین گشت‌زنی‌های هوایی نامعمول نیست و ایالات متحده نیز آن را انجام می‌دهد. او افزود هدف از این گونه‌ گشت‌زنی‌های معمولا ارسال پیامی سیاسی به طرف مقابل است.

در واکنش به رزمایش مشترک روسیه و بلاروس، اوکراین هم رزمایش برگزار می‌کند. الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، گفت که رزمایش اوکراین از دهم تا بیستم فوریه به طول می‌انجامد.

اوکراین درباره شمار نیروهای مسلح و نوع تسلیحاتی که در این رزمایش به کار می‌رود، گزارشی منتشر نکرده است.

بیشتر از جهان