خبرگزاری‌های داخلی نامه امیرعبداللهیان به خامنه‌ای را تکذیب کردند

سعید جلیلی: «اینکه رهبری در پایان دولت قبل گفتند مذاکره با آمریکا مایه عبرت شد، یک راهنمایی دلسوزانه به همه بود»

وزیر امور خارجه ایران در مورد مذاکرات وین به رهبر جمهوری اسلامی ایران نامه‌ای ننوشته است - ایلنا

خبرگزاری‌های داخلی ایران به نقل از یک منبع آگاه اعلام کردند که وزیر امور خارجه ایران در مورد مذاکرات وین به رهبر جمهوری اسلامی ایران نامه‌ای ننوشته است.

این منبع با تکذیب نامه امیرعبداللهیان گفت: «اخبار منتشر شده در مورد نامه وزیر امورخارجه در مورد مذاکرات وین از اساس کذب و دیگر ادعاهای مطرح‌شده در این خبر هم ساختگی و در راستای اختلاف‌افکنی و تلاش برای شکست اجماع ملی در مورد مذاکرات وین است‌.»

در این خبر به متن نامه موردنظر و منبع انتشار آن اشاره‌ای نشد؛ با این حال به نظر می‌رسد که منظور از آن، خبری باشد که در برخی منابع خبری غیررسمی منتشر شده بود. پایگاه خبری «چند ثانیه» به نقل از یک کانال اطلاع‌رسانی، از نامه گلایه‌آمیز امیرعبداللهیان و انتقاد او از سنگ‌اندازی جلیلی در مذاکرات خبر داد و نوشت: «شنیده‌ها حاکی از این است که وزارت خارجه هم به صورت مکتوب و هم به صورت شفاهی، گلایه جدی خود را از جریانی در کشور که در روند مذاکره با گروه ۴+۱ سنگ‌اندازی می‌کنند، به رهبر تقدیم کرده و با برشمردن برخی از مصادیق کارشکنی در روند مذاکرات، از ایشان خواسته است در روند مذاکرات، جلو این جریان خودسر را بگیرد.»

بر اساس این گزارش، امیر عبداللهیان در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به صراحت گفته بود: «ما خط قرمز نظام و رهبری را ابدا رد نمی‌کنیم و واقفیم که تیم قبلی چه کرده است و ما چه می‌کنیم. از رهبر معظم انقلاب مجوز مذاکره با آمریکا را گرفته‌ایم ولی یکی از نزدیکان آقای جلیلی به دروغ توییت می‌کند که وزیر خارجه بابت مطرح کردن مذاکره با آمریکا از سوی مقام عالی‌رتبه تذکر گرفته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش چند ثانیه، منبع انتشار این خبر همان کانال اطلاع‌رسانی نزدیک به جریان انقلابی است که پیش‌تر خبر ارسال نامه ۲۰۰ صفحه‌ای سعید جلیلی به آیت‌الله خامنه‌ای در مورد مذاکرات را منتشر کرده بود. هرچند پس از آن، عباس رنجبر، از اعضای دفتر سعید جلیلی، اصل نامه ۲۰۰ صفحه‌‌ای منتسب به جلیلی را «خیالی» خواند و با تعبیر «خبرسازی‌های سازمان‌یافته» تلویحا آن را تکذیب کرد.

سه‌شنبه، نوزدهم بهمن، نیز اقتصادنیوز خبر داد که سعید جلیلی در اولین واکنش به خبر نامه جنجالی ۲۰۰ صفحه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی ایران علیه برجام و مذاکرات، گفت: «می‌گویند فلانی ۱۰۰ صفحه یا ۲۰۰ صفحه نامه نوشته است؛ اما چرا چنین فضایی اکنون طراحی می‌شود؟» او در سخنرانی خود با عنوان «پشت خیمه دشمن» در حسینیه جماران تاکید کرد: «من همیشه مکاتباتی داشتم و وظیفه خود می‌دانم نظراتم را بیان کنم. دولت قبل در پایان دوره خود گزارشی درباره برجام داد، من آن را بررسی کردم و مواردی که با واقعیت مطابقت نداشت، بیان کردم. این نامه مربوط به شش ماه پیش و در نقد گزارش دولت قبلی در زمینه دستاوردهای برجام بود.»

سعید جلیلی روز چهارشنبه،۲۰ بهمن، نیز در توییتی مرتبط با مذاکرات وین نوشت: «اینکه رهبری در پایان دولت قبل گفتند این دولت (در مذاکره با امریکا) مایه عبرت شد، یک راهنمایی دلسوزانه به همه بود.»

مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در دولت احمدی‌نژاد در این توییت، ضمن مقایسه آمریکا با آلمان نازی نوشت: «می‌گفتند فروش نفت ایران باید به صفر برسد؛ در حالی که بعد از سه سال، ما یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به جز میعانات و فرآورده‌ها داریم می‌فروشیم و این تعداد در حال افزایش است. اینکه آمریکا که امروز در موضع شکست است، بخواهد برای ما شرط بگذارد، همانقدر مضحک است که آلمان نازی در پایان جنگ جهانی دوم که شکست خورده بود، برای رقبایش شرط می‌گذاشت و می‌گفت باید بیایید گفت‌وگو کنید!»