شکست فیسبوک در راه‌اندازی رمزارز جهانی

ارائه دی‌یم با هدف ایجاد رمزارزی جهانی که بتواند با تلفن‌های هوشمند تراکنش شود

انجمن دی‌یم که شامل فیسبوک و ۲۵ شرکت دیگر بود، در ماه مه سال گذشته با سیلورگیت وارد شراکت شد. هدف، ایجاد یک استیبل‌کوین حمایت شده با دلار آمریکا بود-REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

به جریان انداختن «دی‌یم» (Diem)، رمزارزی که «متا»، شرکت مادر فیسبوک، می‌خواست به جریان بیندازد، سرانجام متوقف شد.

دارایی‌های سرمایه‌گذاری شده برای تولید این سکه دیجیتالی پیشنهادی به مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار به بانک رمزازر سیلورگیت فروخته شد.

طبق بیانیه مطبوعاتی منتشر شده، تصمیم به فروش دارایی‌های دی‌یم به دلیل صادر نشدن مجوز برای این پروژه از طرف قانون‌گذاران آمریکایی گرفته شد.

استوارت لوی، مدیرعامل دی‌یم، در این بیانیه مطبوعاتی گفت: «به‌رغم این که نظر ناظران فدرال در مورد طرح این شبکه به‌واقع مثبت بود، اما در گفت‌وگوهای ما با آن‌ها روشن شد که این پروژه نمی‌تواند به پیش برود.»

«ما به قابلیت استیبل‌کوین [رمزارزی که برای کاهش نوسان پول‌های دیجیتال طراحی شده است] که مثل دی‌یم بر اساس زنجیره بلوکی (بلاک‌چین) طراحی شده است و مزایایی دارد که از همان ابتدا مایه انگیزه‌بخشی به "انجمن دی‌یم" بود، اطمینان داریم. با فروش امروز [دارایی‌های دیه‌یم]، اکنون سیلورگیت در موقعیت مناسبی برای پیشبرد این چشم‌انداز قرار دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارائه دی‌یم، که پیش‌تر با نام لیبرا شناخته می‌شد، با هدف ایجاد رمزارزی جهانی که بتواند با تلفن‌های هوشمند تراکنش شود، نخست در ژوئن سال ۲۰۱۹ اعلام شد.

انجمن دی‌یم که شامل فیسبوک و ۲۵ شرکت دیگر بود، در ماه مه سال گذشته با سیلورگیت وارد شراکت شد. هدف، ایجاد یک استیبل‌کوین حمایت شده با دلار آمریکا بود.

استیبل‌کوین‌ها در مقایسه با دیگر رمزارزها، برای نوسان‌هایی مثل نشیب و فرازهای بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی طراحی نشده‌اند زیرا آن‌ها به ارزش‌های جهان واقعی وابسته نیستند.

این شرکت در مراحلی قصد داشت یک «سری استیبل‌کوین» مبتنی بر دلار، یورو، و پوند استرلینگ ایجاد کند.

هیئت دولت بایدن در نوامبر سال گذشته از دستگاه دولتی آمریکا خواست نظارت بر استیبل‌کوین‌ها را تشدید کند. پیشنهاد آن‌ها این بود که ضرب‌کنندگان استیبل‌کوین‌ها باید به صورت بانک درآیند که در نتیجه، باید از یک رشته قوانین و مقررات، از جمله داشتن ذخیره پولی و راه‌های جلوگیری از پولشویی، پیروی کنند.

در آن زمان هاول جکسون، کارشناس نظارت‌های مالی در دانشکده حقوق هاروارد، گفت: «این اقدام آن‌ها را مجبور خواهد کرد در حیطه مقررات قرار گیرند، که بسیاری از مردم معتقدند کار درستی است.»

احتمال دارد سیلورگیت این پروژه را احیا کند، اما بعید است بدون دسترسی به پایگاه کاربری فیسبوک، آن پروژه بتواند به همان موقعیت ممتازی که ناشی از ارتباطش با یکی از قدرتمندترین خدمات شبکه‌های اجتماعی بود، دست یابد.

دیوید مارکوس، مدیر سابق فیسبوک که لیبرا را خلق کرد، در توییتی در مورد این خبر گفت: «امیدواریم این فصلی تازه با یک ترویج‌کننده احتمالا «پذیرفتنی‌تر» باشد که بتواند این چشم‌انداز را به پیش برد.»

© The Independent

بیشتر از جهان