هوای تهران باز هم ناسالم است

شش ایستگاه هواشناسی پایتخت در وضعیت قرمز قرار گرفتند

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با انتشار گزارشی میانگین غلظت آلاینده‌های هوای پایتخت را روی عدد ۱۲۸ اعلام کرد-ATTA KENARE / AFP

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با انتشار گزارشی میانگین غلظت آلاینده‌های هوای پایتخت را روی عدد ۱۲۸ اعلام کرد و به شهروندان هشدار داد که هوا برای گروه‌های حساس ناسالم است.

بنا به آن گزارش، نقشه شاخص برخط کیفیت هوا در شش ایستگاه در وضعیت قرمز قرار گرفت. این در حالی است که شاخص کیفیت هوا روز سه‌شنبه، ۱۲ بهمن، نیز روی عدد ۱۲۴ قرار داشت و هوا ناسالم بود. 

از ابتدای سال جاری تهران  تنها دو روز هوای پاک داشته است. پایتخت‌نشینان ۲۱۶ روز را در هوای «قابل قبول» گذرانده‌اند، ۹۴ روز هوای «ناسالم برای گروه‌های حساس»، و شش روز «هوای ناسالم برای همه‌ گروه‌ها» شناسایی شده است.

سابقه تاریخی آلودگی هوا درایران به سال ۱۳۵۰ برمی‌گردد. در آن سال، نخستین سمپوزیوم آلودگی هوا از سوی شرکت ملی نفت برگزار شد. اما از آن زمان تا کنون نه تنها مشکل آلودگی هوای تهران حل نشده، بلکه طی سال‌های گذشته میزان روزهایی که شاخص آلودگی هوا بیش از حد مجاز باشد، افزایش یافته است. 

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوا سالانه موجب مرگ زودرس میلیون‌ها انسان، به ویژه در آسیا می‌شود. کشورهایی مانند هند، پاکستان، اندونزی، و بنگلادش، با بحران ناشی از آلودگی هوا در آسیا روبه‌رو هستند و گفته می‌شود که تهران، پس از جاکارتا، در رده هفتم آلوده‌ترین پایتخت‌ها قرار دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلودگی هوای تهران در شرایطی هر سال بیش از پیش شدت می‌گیرد که نه شهرداری، نه شورای شهر، و نه سازمان محیط زیست مسئولیت تامین حق بهره‌مندی از هوای سالم را برای شهروندان به عهده می‌گیرند. 

روز دوم آذر، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، آلودگی هوا را نتیجه کوتاهی دولت روحانی دانست و از خبرنگاران خواست که درباره ترافیک تهران و هوای آلوده از او سوال نپرسند. او به جای توضیح درباره برنامه‌های شورای شهر برای برطرف کردن مشکلات آن عرصه، گفت: «تعداد اتوبوس‌های پایتخت از شش هزار اتوبوس به دو هزار و ۲۰۰ دستگاه کاهش یافته است. واگن‌های قطار نیز از یک هزار دستگاه در دوره چهارم به ۴۰۰ دستگاه رسیده است.»

چند روز پس از آن، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، نیز با بیان این که «آلودگی هوا میراث گذشتگان است»، گفت: «بخشی از سهم رفع آلودگی‌های پایتخت به شهرداری مربوط است، اما تنها شهرداری مسئولیت ندارد و دیگر دستگاه‌ها نیز در این زمینه مسئولیت دارند. به علاوه، محیط‌های دیگری نیز در شهر وجود دارند که منجر به آلودگی هوا می‌شوند و این محیط‌ها و مراکز مسئولین مختلفی دارند.»

در میان سلب مسئولیت نهادهای مختلف شهری از خود، روز ۲۹ دی، وزارت بهداشت با بیان آماری به مناسبت روز هوای پاک، اعلام کرد که آلودگی هوا در سال ۱۳۹۹ باعث از دست رفتن ۴۵ هزار سال از عمر ساکنان تهران شده است.

بیشتر از جهان