باغ‌وحش‌های ایران، کشتارگاه انسان و حیوان

دو قلاده شیر پس از کشتن نگهبان باغ‌وحش اراک، تا چهار ساعت در محوطه رها بودند 

باغ‌وحش‌ها در ایران استاندارد نیستند و شرایط خوبی ندارند - ایرنا

فرار دو قلاده شیر از قفس در باغ‌وحش اراک و جان باختن یکی از نگهبانان، بار دیگر موضوع غیراستاندارد بودند باغ‌وحش‌ها در ایران را یادآوری کرد. 

ظهر روز یکشنبه، ۱۰ بهمن، یکی از نگهبانان باغ‌وحش اراک به نام نصرالله اسفندانی، هنگامی‌ که قصد داشت به شیرها غذا بدهد، با حمله آنان مواجه شد. به دنبال حمله شیرها، او از ناحیه گردن به‌شدت آسیب دید و جان باخت. دو قلاده شیر هم که از قفس فرار کرده بودند، تا چهار ساعت در محوطه باغ‌وحش رها بودند تا اینکه بنا بر اعلام روابط عمومی شهرداری اراک، نیروهای انتظامی، امدادی و حفاظت محیط‌ زیست آن‌ها را زنده‌گیری کردند و به قفس بازگرداندند. 

پس‌ از این حادثه، علیرضا کریمی، شهردار اراک، در جمع خبرنگاران حاضر شد و ادعا کرد: «قفس شیرها ایمنی کافی دارد اما متاسفانه شیر توانسته بود یکی از در‌های مخصوص غذادهی را باز کند و این حادثه تلخ رخ داد.» 

سیدعبدالمهدی موسوی، رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی، صبح روز دوشنبه، ۱۱ بهمن، از تشکیل پرونده قضایی برای «برای بررسی جوانب امر» خبر داد و گفت: «تحقیقات برای بررسی قصور و تقصیرهای احتمالی مدیران و مسئولان در رعایت استانداردهای لازم برای این باغ‌وحش در حال اجرا است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌ زیست، ورود نگهبان به قفس شیرها برای غذادهی را عامل اصلی حادثه دانست و به خبرگزاری فارس گفت: «اینکه چرا کارگر باید برای غذادهی به شیر داخل قفس این حیوان وحشی برود، جای سوال دارد که به چه دلیل این اتفاق افتاده است؟  چون بر اساس استاندارد، باغ‌وحش‌ها باید اتاق ایزوله و جداسازی شده داشته باشند.»

به گفته این مقام سازمان حفاظت محیط‌ زیست، استاندارد باغ‌وحش‌ها در سال ۱۳۹۹ ارتقا یافته‌ است و این مراکز متعهد شده‌اند که در یک مهلت شش‌ماهه خود را به‌روز کنند. با وجود این ادعا، اتفاقی که در باغ‌وحش اراک رخ داد، در کنار دیگر شواهد موجود، نشان می‌دهد که باغ‌وحش‌ها در ایران نه‌تنها استاندارد نیستند و شرایط خوبی ندارند، بلکه به محیطی ناامن برای حیوانات و انسان‌ها تبدیل شده‌اند. 

کافی‌ است اتفاق‌های قبلی را که در باغ‌‌وحش‌ها افتادند، مرور کنیم؛ سال ۱۳۹۹ در همین ایام، هیرمان، شیر ایرانی بیمار شد. کمی پیش از آن ماده ببر باغ ارم جان باخته بود و باز قبل‌تر از آن هم مرگ زرافه و ببر باغ‌وحش صفادشت، شامپازه باغ ارم و توله ‌ببرهای باغ‌وحش مشهد خبرساز شده بود. 

مراکزی که مقام‌های ایران ادعا می‌کنند محل نگهداری حیوانات‌اند و به زادوولد آن‌ها کمک می‌کنند، حالا به کشتارگاهی برای انسان و حیوان تبدیل شده‌اند. وضعیت‌ نگران‌کننده باغ‌وحش‌ها در ایران تا حدی است که سال ۱۳۹۹ کارزاری تشکیل شد و کنشگران محیط‌ زیست درخواست تعطیلی و تحریم آن‌ها را مطرح کردند. این کارشناسان و حامیان حقوق حیوانات تاکنون بارها به وضعیت نامطلوب حیوانات در باغ‌‌وحش‌ها و استاندارد نبودن این فضاها اعتراض کرده‌اند، با این‌ حال مقام‌های سازمان حفاظت‌ محیط‌ زیست اقدام موثری انجام نداده‌اند. 

پیش‌تر محمدرضا محبوب‌فر، پژوهشگر اجتماعی، درباره وضعیت باغ‌وحش‌ها در ایران گفته بود: «اگر گشت‌وگذاری در باغ‌وحش‌های ایران داشته باشید، متوجه خواهید شد که نگهداری حیوانات در این مراکز باعث آزار و اذیت آن‌ها می‌شود.» به گفته او، باغ‌وحش‌های ایران نه‌تنها گونه‌های حیات‌وحش را نجات نداده‌اند، بلکه باعث شده‌اند که تعداد زیادی از این حیوانات به بیماری‌های روحی و افسردگی دچار شوند.