فرمانده فلسطینی متهم به جاسوسی، از زندان حماس در غزه گریخت

عبدالکریم ابوعوده ۳۵ ساله از فرماندهان سابق گردان‌های عزالدین قسام است 

رژه نظامی گردان عزالدین قاسم- SAID KHATIB / AFP

یکی از فرماندهان سابق شاخه نظامی سازمان حماس که متهم به جاسوسی برای اسرائیل است، از یک زندان فوق‌امنیتی در نوار غزه گریخت. عبدالکریم ابوعوده ۳۵ ساله در سال ۲۰۱۹ به‌دست نیروهای حماس دستگیر شد و متهم است به نقشه‌برداری از تونل‌های زیرزمینی که حماس با آن‌ها غزه را به خاک اسرائيل وصل می‌کند. حماس می‌گفت که او از دستگاهی که اسرائیلی‌ها به او داده بوده‌اند، برای این کار استفاده کرده است. 

هنوز معلوم نیست که آقای ابوعوده چطور موفق شده است از زندان انصار غزه بگریزد. فرار او رسوایی بزرگی برای حماس است که کنترل نوار غزه را در اختیار دارد. روشن نیست که اسرائیل برای فرار آقای ابوعوده به او یاری رسانده است یا خیر. روزنامه «اورشلیم پست» به نقل از یک روزنامه‌نگار فلسطینی در غزه، گفت که حماس چند نفر را به ظن یاری به ابوعوده دستگیر کرده است. 

مقامات حماس ابوعوده را که از فرماندهان ارشد گردان‌های شهید عزالدین قسام بود، «زندانی امنیتی بسیار خطرناک» نامیده‌اند و برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری‌اش شود، پاداش تعیین کرده‌اند. آنان گفتند، احتمال دارد که ابوعوده تلاش کند وارد خاک اسرائيل شود. 

حماس در جای جای نوار غزه پاسگاه‌‌‌های ایست امنیتی برپا کرده است و در تلاش برای جلوگیری از گریختن ابوعوده از غزه، ده‌ها نیروی امنیتی را در نقاط مختلف، به‌ویژه در نزدیکی مرزهای آن منطقه با اسرائیل، به‌کار گرفته است.

گروه حماس که در فهرست تروریستی بیشتر کشورهای غربی قرار دارد و از حمایت گسترده مالی و نظامی حکومت ایران نیز برخوردار است، هشداری خطاب به ماهیگیرهای نوار غزه منتشر کرد و گفت به ابوعوده کمک نکنند. 

ایاد البزم، سخنگوی «وزارت کشور» حکومت حماس در غزه، گفت فرار ابوعوده صبح شنبه، ۲۹ ژانویه، صورت گرفته است. او افزود: «نیروهای امنیتی مشغول اقدامات لازم برای دستگیری مجدد او هستند.»

اعلانی با خواست دستگیری این فرمانده سابق به همراه اسم کاملش (عبدالکریم شعبان عبدالکریم ابوعوده)‌ پخش شده و در رسانه‌های اجتماعی نیز منتشر شده است. 

به گفته منابعی که با «اورشلیم پست» صحبت کردند، نیروهای امنیتی حماس شنبه‌شب به خانه ابوعوده یورش بردند و شماری از اعضای خانواده‌اش را دستگیر کردند. به گفته این منابع، نیروهای مذکور در حین آن یورش به اسباب و اثاثیه خانه هم صدمه زدند. 

حدود دو هفته پیش، «وزارت کشور» حماس اعلام کرد که یک فلسطینی را به جرم همکاری با موساد، سازمان اطلاعات اسرائیل، دستگیر کرده است. با آن ‌که هویت آن فرد اعلام نشد، به نظر می‌رسد فردی جز ابوعوده بوده است، چون متهم بود که در ترور فادی محمد البطش، چهره فنی حماس که در آوریل ۲۰۱۸ در کوالالامپور کشته شد، دست داشته است. بطش مهندسی متولد غزه بود که هنگامی که برای ادای نماز صبح وارد مسجدی در پایتخت مالزی می‌شد، به‌دست مهاجمانی موتورسیکلت‌سوار کشته شد. آقای البزم گفته بود که مظنونِ دستگیرشده، به انجام آن ترور به دستور موساد اعتراف کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حماس سابقه برخورد شدید با افرادی را دارد که به ظن جاسوسی دستگیر می‌شوند. این گروه چند ماه پیش شش فلسطینی را به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» به مرگ محکوم کرد. چند نفر دیگر نیز با همین اتهام به مجازات‌های دیگری همچون حبس ابد یا زندان با اعمال شاقه محکوم شدند. در سال ۲۰۱۸ نیز یک دادگاه نظامی حماس شش نفر، از جمله یک زن، را به اتهام جاسوسی، به اعدام محکوم کرد. در سال ۲۰۱۷ نیز سه نفر به اتهام ترور یکی از فرماندهان حماس اعدام شدند. 

حماس در پی یک کودتا در سال ۲۰۰۷، در نوار غزه به قدرت رسید. این امر باعث شده است که اسرائيل در همکاری با مصر، غزه را تحت محاصره قرار دهد و بارها به آن حمله کند، و حماس نیز با راکت‌پراکنی به مناطق مسکونی و غیرنظامی إسرائيل، انتقادهای زیادی در سطح جهانی برانگیخته است. طبق قانون فلسطین، اجرای مجازات اعدام بدون حکم رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ممکن نیست، اما حماس عملا این اعدام‌ها را بدون کسب نظر از محمود عباس انجام می‌دهد. جامعه بین‌المللی بارها از حماس به دلیل استفاده از مجازات اعدام انتقاد کرده است. 

نارضایتی‌ها علیه حکومت حماس در نوار غزه اخیرا بالا گرفته است. به‌ تازگی صدها نفر از کنشگران فلسطینی در فضای مجازی اعتراض علیه حکومت حماس را آغاز کرده‌اند. آغاز این حرکت، روز پنجشنبه، ۲۷ ژانویه، و با تشکیل جلسه‌ای صوتی در توییتر با عنوان «غزه را گروگان گرفته‌اند» بود. آن گفت‌وگوی سه ساعته در «اسپیسِ» توییتر را پنج نفر از اهالی غزه سازمان دادند که از سازمان‌دهندگان اعتراضات «می‌خواهیم زندگی کنیم» مارس ۲۰۱۹ بودند که با خشونت بسیار از سوی حماس سرکوب شد. آن پنج نفر از غزه خارج شده‌اند.

بیشتر از جهان