خامنه‌ای: هدف دشمنان فروپاشی اقتصاد ایران بود

علی خامنه‌ای بار دیگر از عملکرد دولت حسن روحانی انتقاد کرد و آمارهای اقتصادی دهه ۹۰ را خرسندکننده ندانست

پیش‌تر برآورد شده است که ۵۵ تا ۶۵ درصد اقتصاد ایران در کنترل نهادها و بنیادهای رهبر جمهوری اسلامی است- عکس از وبسایت علی خامنه ای

وضعیت اقتصادی ایران در شرایط وخیمی به سر می‌برد. با این حال طی سال‌های اخیر مسئولان جمهوری اسلامی از شاخص‌های مثبت اقتصادی در ایران صحبت می‌کنند؛ اما این روزها تحریم‌ها به‌عنوان عامل اصلی مشکلات اقتصادی و معیشتی معرفی می‌شوند. در همین رابطه رهبر جمهوری اسلامی بدون پذیرش مسئولیت خود در رابطه با وضعیت اقتصادی کشور، گفت: «هدف دشمنان از این جنگ فروپاشی اقتصاد ایران بود، قصدشان این بود. حالا فروپاشی اقتصاد البته یک مقدمه بود، برای اینکه با نابودکردن اقتصاد ایران مردم را در مقابل نظام جمهوری اسلامی قرار بدهند و مقاصد سیاسی خباثت‌آمیز خودشان را از این طریق عمل کنند.»

او صبح امروز، یکشنبه در سخنانی در جمع مسئولان اقتصادی ایران گفت: «آمارهای اقتصاد کلان کشور خرسند کننده نیست. آمار مربوط به رشد تولید ناخالص داخلی، آمار مربوط به تشکیل سرمایه در کشور، آمار مربوط به تورم، آمار مربوط به رشد نقدینگی، خرسند کننده نیست.»

او در بخشی دیگر از سخنانش با انتقاد از صنعت خودروسازی کشور، افزود: «این همه‌ حمایت در طول این سال‌ها از صنعت خودرو در کشور شده، خب کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند درست هم می‌گویند، حق با مردم است، یعنی اعتراض مردم به جا است،‌ این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند.»

انتقاد از خودروسازی موضوعی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی دلیل آن را وجود فضای انحصاری و جلوگیری از واردات خودرو می‌دانند. نبود رقابت باعث شده تا این صنعت نیازی به افزایش کیفیت در تولیدات خود را احساس نکند. موضوعی که از حمایت علی خامنه‌ای هم برخوردار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در هشتم اردیبهشت سال ٩٥، با انتقاد از واردات خودروهای آمریکایی به ایران گفت: «خود آمریکایی‌ها به علت مصرف زیاد و سنگین بودن این خودروها، رغبتی به خرید آن‌ها ندارند، حالا در این شرایط ما بیاییم و از فلان کارخانه‌ رو به ورشکستگی آمریکا، خودرو وارد کنیم؟ این جای تعجب فراوان دارد.»

علی خامنه‌ای در سخنان امروز خود بار دیگر از دولت حسن روحانی انتقاد کرد و گفت: «آمارهای دهه‌ ۹۰ آمارهای اقتصادی حقاً و انصافاً خرسندکننده نیست. آمارهای اقتصاد کلان کشور خرسندکننده نیست. آمار مربوط به رشد تولید ناخالص داخلی، آمار مربوط به تشکیل سرمایه در کشور، آمار مربوط به تورم، آمار مربوط به رشد نقدینگی، خرسندکننده نیست. اینها حقایقی است که اگر می‌توانستند مسئولین وضعیت را در این جهت این آمارها به شکل بهتری هدایت کنند یقیناً وضع کشور وضع اقتصاد کشور امروز خیلی بهتر بود.»

سخنان امروز علی خامنه‌ای در باره وضعیت اقتصادی کشور در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر برآورد شده است که ۵۵ تا ۶۵ درصد اقتصاد ایران در کنترل نهادها و بنیادهای رهبر جمهوری اسلامی است. او شخصا بارها در مورد واردات کالاها و موضوعات اقتصادی نظر مستقیم داده است. از ممنوعیت واردات تولیدات لوازم خانگی کره جنوبی تا خودروهای آمریکایی و واکسن.

مجموعه اقتصادی آستان قدس رضوی، بنیاد ۱۵ خرداد، بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت، بنیاد مسکن، ستاد اجرایی فرمان امام، سازمان اقتصادی کوثر، کمیته امداد و بنیاد علوی، بخشی از موسسات اقتصادی هستند که رهبر جمهوری اسلامی ایران بر آن‌ها حکم می‌راند. 

هر یک از این موسسات و بنیادها ده‌ها «هُلدینگ»، موسسه و شرکت زیرمجموعه نیز دارند که حوزه نفوذ آن‌ها را به صورت شبکه‌ای در سراسر ایران و در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، مانند بیمه، نفت و گاز، پالایشگاه‌ها، تولید و واردات دارو، صنایع‌غذایی، ساخت‌وساز، جاده‌سازی، پل و سدسازی، صرافی، سیمان و فولاد، گسترش داده است.

جز این نهادها و بنیادهای اقتصادی که به صورت مستقیم در اختیار رهبر جمهوری اسلامی ایران و دفتر او قرار دارند، او مدیریت موسسات اقتصادی و مالی نهادهای امنیتی و نظامی را نیز در کنترل خود دارد. موسسات اقتصادی وابسته به وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، گمرک‌های اختصاصی تحت کنترل سپاه و قرار‌گاه سازندگی خاتم‌الانبیا، بخش مهمی از این موسسات و گلوگاه‌های اقتصادی هستند که رهبر ایران با واسطه بر آن‌ها تسلط دارد.    

محسن‌صفایی فراهانی، یکی از مدیران اقتصادی اسبق جمهوری اسلامی، می‌گوید که رهبر جمهوری اسلامی کنترل حدود  ۱۲۰ نهاد، ارگان و بنیاد مختلف را در اختیار دارد که فعالیت اقتصادی آن‌ها، ۵۰ درصد از تولید ناخالص ملی ایران را شکل می‌دهد.