پوتین فرمان صیانت از اینترنت را صادر کرد

پوتین پیش‌تر اینترنت را در فاسد شدن جوانان و شعله‌ور کردن اعتراض‌های خیابانی مقصر دانسته بود

ولادیمیر پوتین پیش‌تر به طرح‌هایی برای اعمال محدودیت بیشتر بر محتوای آنلاین اشاره کرده بود- ALEXEY NIKOLSKY / SPUTNIK / AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به دولت خود فرمان داد سامانه جدیدی را بررسی کنند که قرار است برای جلوگیری از نشر «محتوای آلوده» اینترنتی به کار رود. هنوز جزئیات بیشتری از این سامانه منتشر نشده است.

به گزارش رویترز، این سامانه جدید که در فهرست فرمان‌های ریاست جمهوری در تارنمای کرملین منظور شده است، نوعی «ثبت خودکار محتوای آلوده» توصیف و ادعا شده است که برای «حفاظت از خردسالان» به کار می‌رود. قرار است دولت روسیه بررسی این سامانه را تا اول ماه ژوئن (۱۱ خرداد) به سرانجام رساند.

رسانه‌های روسی نخستین بار روز شنبه ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) از این فرمان خبر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولادیمیر پوتین پیش‌تر به طرح‌هایی برای اعمال محدودیت بیشتر بر محتوای آنلاین اشاره کرده و اینترنت را در فاسد شدن جوانان و شعله‌ور شدن اعتراض‌های خیابانی مقصر دانسته بود. مقام‌های روسیه می‌گویند گروه‌های سیاسی مخالف، که آن‌ها را «تروریست» می‌نامند، از اینترنت برای تحریک کردن جوانان بهره می‌گیرند.

روسیه سال گذشته فشار بر شرکت‌های فناوری خارجی را افزایش داد، و از جمله گوگل را به پرداخت صد میلیون دلار جریمه به‌خاطر حذف نکردن محتوای ممنوع، محکوم کرد.

رئیس جمهوری روسیه در ماه دسامبر گذشته حمایت خود را از طرح پیشنهادی یکی از اعضای شورای حقوق بشر وابسته به دولت درباره ایجاد سازوکاری برای سانسور کردن محتوای آلوده اعلام کرد. بر اساس این طرح، پلتفرم‌های روسی که این سازوکار را داوطلبانه بپذیرند، از حمایت دولتی در رقابت با پلتفرم‌های غیرروسی برخوردار می‌شوند.

بیشتر از جهان