سی‌بی‌اس: حمله به عربستان با مجوز مشروط آیت‌الله خامنه‌ای انجام شد

مقام آمریکایی: رهبر جمهوری اسلامی به شرط اینکه ایران بتواند نقش خود را انکار کند، حمله را پذیرفت

تسنیم

سی‌بی‌اس در گزارشی به نقل از یک مقام آمریکایی که نام او افشا نشده، ‌مدعی شد، حمله‌های روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان سعودی با مجوز آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی انجام شده است.

حمله‌های پهپادی و موشکی به تاسیسات نفتی آرامکو،‌ تولید نفت عربستان را به نصف کاهش داد و خسارت‌های زیادی وارد کرد. مایک پومپئو،‌ وزیر امور خارجه آمریکا که به منطقه سفر کرده، ‌ادعا می‌کند ایران پشت این حمله‌ها است و آن را مصداق اقدام نظامی خوانده است. وزارت دفاع عربستان سعودی نیز با نمایش بقایای موشک‌ها و پهپادهای استفاده شده در این حمله‌ها،‌ می‌گوید آنها ساخت ایران هستند.

با این حال حوثی‌های یمن، مسئولیت این حمله‌ها را بر عهده گرفته‌اند و جمهوری اسلامی نیز ضمن حمایت از مردم یمن برای دفاع مشروع از خود، اتهام دست داشتن در این حمله‌ها را رد می‌کند.

سی‌بی‌اس در گزارش خود ادعا می‌کند، آیت‌الله خامنه‌ای به شرطی انجام این حمله‌ها را پذیرفته است که امکان انکار آن از سوی ایران وجود داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند تصاویر ماهواره‌ای در اختیار دارند که نشان می‌دهد ایران در آستانه این حمله‌ها موشک‌ها و پهپاد‌ها را در پایگاه هوایی اهواز به حالت آماده‌باش درآورده است. البته این تصاویر هنوز در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است. اما پیش‌تر گزارش‌هایی منتشر شده بود که ادعا می‌کرد شتاب و جهت حمله‌ها نشان می‌دهد که از خاک یمن انجام نشده است. بنابرادعای این گزارش‌ها، ‌حمله‌ها از شمال عربستان انجام شده است.

در حال حاضر ایران با ارسال نامه‌ای به سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران به واشینگتن هشدار داده است که در صورت اقدام علیه ایران، واکنشی نشان می‌دهد که تنها محدود به مبدا حمله نخواهد بود. ایران در این نامه بار دیگر تاکید کرده که در حمله به تاسیسات نفتی عربستان نقشی نداشته است.

همزمان حوثی‌ها نیز تهدید کرده‌اند که ابوظبی و دوبی را در بانک اهداف خود دارند.

همچنین مقامات آمریکایی می‌گویند، شواهد دست داشتن جمهوری اسلامی در این حمله‌ها را هفته‌ آینده در جریان مجمع عمومی سازمان ملل ارایه می‌کنند.

بیشتر از