نماینده مجلس: قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین نیاز به تصویب مجلس ندارد

«تاکنون موافقت‌نامه و یا قرارداد لازم‌الاجرا بین کشورها منعقد نشده است»

سند همکاری بیست و پنج ساله ایران و چین، در دولت حسن روحانی با امضا وزرای خارجه دو کشور به‌ تصویب رسید- عکس از اعتمادآنلاین

در حالی که انتقادات از قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین افزایش یافته و افکار عمومی خواهان انتشار جزئیات آن است، عباس‌ گلرو، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: «در شرایط فعلی که موافقت‌نامه‌ای بین ایران و چین منعقد نشده نیاز نیست تا تفاهم‌نامه‌ها در مجلس بررسی و تصویب شود.»

به گزارش تسنیم، او با بیان اینکه «تاکنون موافقت‌نامه و یا قرارداد لازم‌الاجرا بین کشورها منعقد نشده است»، افزود: این چارچوب‌های همکاری در قالب تفاهم‌نامه به امضا رسیده است که زمینه‌ها و رویکرد همکاری بین ایران و چین در طی ۲۵ سال آینده را مشخص می‌کند.

سند همکاری بیست و پنج ساله ایران و چین، در دولت حسن روحانی و تنها چند روز پس از آغاز سال ۱۴۰۰ شمسی با امضا وزرای خارجه دو کشور به‌طور رسمی تصویب و اعلام شد. سرتاسر پروسه شش‌ساله مذاکرات برای به سرانجام رساندن این تفاهم‌نامه، به‌صورت محرمانه دنبال شد.

محمد جواد ظریف، پیش‌نویس برنامه همکاری جامع را در شهریور سال ۱۳۹۸ به وزیر امور خارجه چین تحویل داد ولی در فروردین ۱۳۹۹ چینی‌ها باز هم راضی نبودند و در ادامه پروسه‌ای غیرشفاف، چانه‌زنی‌ها ادامه داشت. درنهایت سند اصلاح شده در سفر وزیر امور خارجه چین به ایران در روز شنبه هفتم فروردین ۱۴۰۰ به امضا رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عدم شفافیت و طولانی مدت بودن این قرارداد با واکنش افکار عمومی مواجه شد و بسیاری از مردم نسبت به آن انتقاد کردند. درپی اعتراض‌های مردمی به امضای سند توافق همکاری‌های راهبردی  ۲۵ساله ایران و چین و درخواست‌ها برای لغو آن، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه وقت ایران، اعلام کرد که این سند «قرارداد و معاهده نیست»، «هیچ تعهدی» برای طرف‌ها ایجاد نمی‌کند.

حالا عباس‌ گلرو، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با تکرار همان سخنان سند همکاری مشترک ۲۵ ساله ایران و چین را الزام‌آور نمی‌داند.

 مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند به دلیل اصرار طرف چینی، جزییات این توافق را در اختیار مردم ایران قرار نمی‌دهند. این سند با عنوان «برنامه همکاری‌های جامع فی‌مابین جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران» نهایی شده و همکاری‌های دوجانبه‌ای را درزمینه تجارت، اقتصاد، سیاست و فرهنگ و مسائل امنیتی پیش‌بینی کرده است.

با به روی کار آمدن دولت سیزدهم و اجرای سیاست نگاه به شرق علی خامنه‌ای، تاکید بر این قرارداد در میان مسئولان جمهوری اسلامی ایران افزایش یافت.

مهرماه سال جاری، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در گفت‌وگویی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دولت ابراهیم رئیسی، مجددا بر اجرای سند همکاری‌های ۲۵ ساله بین دو کشور تاکید کرد. در مقابل، امیر عبداللهیان نیز با بیان اینکه ایران به «اجرای کامل سند همکاری‌های ۲۵ ساله» متعهد است، از حمایت دولت چین از ایران قدردانی کرد.