جزئیات تحریم‌های جدید علیه ایران تا ۲۴ ساعت دیگر اعلام می‌شود

پومپئو: حمله به تاسیسات نفتی عربستان مصداق اقدام جنگی است

AFP

جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به سازمان ملل،‌ اتهام دست داشتن در انفجارهای روز شنبه در تاسیسات نفتی عربستان سعودی را رد کرده و هشدار داده است که در صورت اقدام آمریکا علیه ایران،‌ اقدام متقابل می‌کند. با این وجود مقامات ریاض و واشینگتن تاکید دارند که ایران پشت پرده این حمله‌ها است و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز به خزانه‌داری دستور داده تحریم‌های شدیدی علیه ایران اعمال کند.

حمله‌های گسترده روز شنبه در تاسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص عربستان سعودی،‌ تولید نفت این کشور را به نصف کاهش داد و سطح بالاتری از تنش‌ها را در خاورمیانه پدید آورد. حوثی‌های یمن،‌ گروه شبه نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی، مسئولیت این حمله‌ها را پذیرفته و اعلام کرده‌اند که این حمله‌ها پس از انجام عملیات شناسایی هوایی انجام داده‌اند.

اما جمهوری اسلامی که پیش‌تر تهدید کرده بود، ‌در صورتی که نتواند نفت بفروشد، دیگر کشورهای منطقه نیز نخواهند توانست، اکنون از سوی مقامات آمریکایی متهم به انجام این حمله‌ها است. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که به عربستان سعودی و امارات متحده عربی سفر کرده، حتی یک گام فراتر رفته و با نسبت دادن این حمله‌ها به تهران آن را اقدام جنگی توصیف کرده است. عربستان سعودی نیز که در ماجرای انفجار دو نفتکش‌اش در بندر فجیره (۲۳ اردیبهشت‌ماه)، موضع محافظه‌کارانه‌ای اتخاذ کرده بود،‌ اکنون به طور مستقیم‌تر انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی نشانه می‌رود و اعلام کرده که به ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا برای تامین امنیت در خلیج فارس ملحق می‌شود. مقامات تهران این اتهام‌ها را رد می‌کنند و در عین حال بر حق مشروع مردم یمن بر دفاع از خود تاکید دارند. 

شواهد جانبی

مقامات آمریکایی که نام آنها اعلام نشده در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرده‌اند تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که ایران در آستانه این حمله‌ها موشک‌ها و پهپاد‌ها را در سایت‌های داخل خاک خود آماده کرده است.

روز چهارشنبه، ترکی المالکی، ‌سخنگوی وزارت دفاع عربستان با به نمایش گذاشتن بقایای موشک‌های کروز و پهپاد‌های استفاده شده در حمله‌های روز شنبه، اعلام کرد که آنها ساخت ایران بوده‌اند. به گفته المالکی در این حمله ۱۸ پهپاد و ۷ موشک کروز ساخت ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

در حال حاضر هیاتی از سازمان ملل و ایالات متحده برای بررسی بقایای موشک‌ها و شناسایی مبدا حمله‌ها به ریاض رفته‌اند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که جهت و شتاب حمله‌ها به گونه‌ای است که امکان ندارد این حمله‌ها از خاک یمن انجام شده باشد.

همزمان شبکه المسیره به نقل از یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن مدعی شده است که عملیات علیه تاسیسات آرامکو (شرکت ملی نفت عربستان سعودی)، پس از عملیات دقیق شناسایی هوایی صورت گرفت. او همچنین مدعی شد که نیروهای مسلح یمن قادر به ساخت و تولید تعداد زیادی پهپاد در زمان بسیار کم هستند.

یحیی در ادامه تهدید کرد که دوبی و ابوظبی نیز در بانک اهداف این گروه قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحریم‌های جدید

دونالد ترامپ به عنوان اولین اقدام عملی علیه ایران پس از انفجار تاسیسات نفتی مهمترین متحد واشینگتن در خلیج فارس، از افزایش تحریم‌ها علیه ایران خبر داده است. او می‌گوید به خزانه‌داری دستور داد، فشار تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد. ترامپ روز گذشته گفت جزئیات این تحریم‌ها تا ۴۸ ساعت دیگر اعلام خواهد شد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به افزایش تحریم‌ها در صفحه توییتر خود نوشت: «آمریکا عامدانه شهروندان عادی را هدف قرار می‌دهد». 

این در حالی است که تشدید تحریم‌ها علیه ایران، ‌شانس پیشرفت پیشنهاد فرانسه برای در نظر گرفتن خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای ایران را کاهش می‌دهد. قبل از انجام این حمله‌ها،‌ برخی مقامات کاخ سفید در گفتگو با دیلی بیست، این نکته را خاطرنشان کرده بودند که ترامپ در حال بررسی طرح فرانسه است.

هشدار اخیر آیت‌الله خامنه‌ای در مورد اینکه هیچ مذاکره‌ای در هیچ سطح با آمریکا انجام نمی‌شود، انفجارهای گسترده در تاسیسات نفتی عربستان سعودی که تنش‌ها در خاورمیانه را به مرحله جدیدی وارد کرده و همچنین اشاره وزیر امور خارجه ایران به احتمال لغو سفر به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل،‌‌ تردید‌ها در مورد نتیجه مذاکرات پشت‌پرده بین ایران و طرف‌های غربی (شامل آمریکا)، برای برون رفت از بن‌بست جاری را افزایش می‌دهد.