نماینده مجلس: دولت درباره حذف ارز ترجیحی حرف مفت می‌زند

علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز در مجلس، گفت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به قشر ضعیف جامعه فشار زیادی وارد می‌کند

مخالفان حذف ارز ترجیحی می‌گویند در صورتی‌ که این اتفاق بیفتد، قیمت کالاهای اساسی چند برابر می‌شود‌ـ عکس از جماران‌نیوز

علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز در مجلس، با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به قشر ضعیف جامعه فشار زیادی وارد می‌کند، گفت: «اینکه دولت می‌گوید حذف ارز ترجیحی را جبران می‌کنیم و مثلا دارو و نهاده‌های دامی را مدل دیگری تامین می‌کنیم، حرف مفت است و ممکن است دو ماه بتواند این کار را بکند ولی بعد دیگر توان اداره کار را ندارد.»

او با اشاره به تکرار موارد مشابه، افزود: «در گذشته، قیمت مرغ کیلویی سه تومان بود، بعد کم‌کم حذف شد و گفتند مابه‌التفاوتش را می‌دهیم که آن را هم ندادند. پنیر هم به همین صورت و این‌ها همه کوپنی بودند. گفتند اگر یکی‌یکی حذف بشود ما کمک می‌کنیم، ولی حذف شد و هیچ کمکی هم نکردند.»

نماینده شیراز سخنان رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه را که گفته بود نان را کارتی می‌کنیم، «زشت و زننده» خواند و گفت این حرف‌ها «خطرناک» و «توهین» به مردم ایران است. او افزود: «این کار، صدقه‌پروری است و این‌طور صحبت با مردمی که هشت سال در جنگ حضور جدی و قوی داشتند و از خاک کشور دفاع کردند، شایسته نیست.»

پاک‌فطرت در گفت‌وگو با پایگاه خبری رویداد ۲۴ با اشاره به دلایل دولت برای حذف ارز ترجیحی، گفت: «یکی از دلایل حذف ارز ترجیحی جلوگیری از فساد و رانت و سوءاستفاده‌های آقازاده‌هاست، چون دولت در جلوگیری و کنترل این موارد ناتوان است؛ اما باید بدانیم که حذف ارز دولتی فشار زیادی روی قشر ضعیف جامعه می‌آورد و از سوی دیگر، باعث نابودی قشر ضعیف و ایجاد دوقطبی شدن در کشور می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت، گفت: «باید علت‌های سقوط پول ملی کشور پیدا شود.» به گفته این نماینده مجلس، پس از حذف ارز ترجیحی، ۱۰ درصد جامعه ثروتمندتر می‌شوند در حالی‌ که بقیه و حتی قشر متوسط به سمت فقیرتر شدن می‌روند. رئیس مجمع نمایندگان استان فارس با تاکید بر اینکه اگر قرار است ارز ترجیحی حذف یا تک‌نرخی شود باید یک جایگزین خوب داشته باشد، افزود: «دولت باید مکانیزم‌های اجرایی جبرانی را به مجلس بیاورد و قول بدهد.» به گفته او، هرچه تا الان گفته‌ شده در حد حرف است و نمایندگان نمی‌توانند چیزی را بپذیرند که در بودجه پیشنهادی درباره آن شفاف‌سازی نشده است. پاک‌فطرت در ادامه به اقلامی مثل دارو، گوشت، نان، غلات و لبنیات اشاره کرد و گفت که این کالاها «استراتژی‌»‌اند و نباید بیش از این گران شوند.

بر اساس بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۴۰۱، قرار است ارز ترجیحی یا ۴۲۰۰ تومانی حذف شود. مخالفان حذف ارز ترجیحی می‌گویند در صورتی‌ که این اتفاق بیفتد، قیمت کالاهای اساسی چند برابر می‌شود و اقشار متوسط و ضعیف جامعه آسیب می‌بینند، اما دولت و نمایندگان موافق حذف ارز ترجیحی ادعا می‌کنند که با افزایش یارانه‌های نقدی، گران شدن قیمت‌ کالاها «قابل‌تحمل» است. جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، یکی از افرادی بود که این موضوع را مطرح کرد. او به‌تازگی در یک برنامه تلویزیونی گفت: «دولت اذعان دارد، قیمت گوشت و مرغ و روغن با حذف ارز ترجیحی دو برابر می‌شود اما با یارانه‌هایی که پرداخت می‌شود، قابل‌تحمل است.» این ادعا در حالی مطرح می‌شود که طبق اعلام این نماینده مجلس، مبلغ یارانه‌های نقدی برای هر نفر ۱۱۰ هزار تومان است که حتی کفاف خرید یک کیلوگرم گوشت قرمز در ماه را هم نمی‌دهد.

جمهوری اسلامی ایران علاوه بر کارنامه‌ای ناموفق در کنترل تورم، به دلیل تداوم تحریم‌های بین‌المللی با محدودیت منابع ارزی و درآمدهای حاصل از فروش نفت نیز مواجه است. حذف ارز ترجیحی که نتیجه آن به‌طور مستقیم بر سطح زندگی مردم ایران تاثیر می‌گذارد، همان‌طور که برخی نمایندگان مجلس نیز تایید کرده‌اند، به‌دلیل کسری بودجه در دستور کار است.

پیش‌تر احمد نادری، نماینده اصولگرای مجلس، نیز گفته بود: «اگر ارز ترجیحی حذف شود، ما سال آینده باید شاهد شورش‌های اجتماعی بدتر از فاجعه بنزینی سال ۹۸ باشیم. مردم فقیر و بینوا که اکنون درگیر بازی بقا شدند، به کف خیابان خواهند آمد و فاجعه‌ای عظیم را رقم خواهند زد.»