ششمین آزمایش موشکی کره شمالی در کمتر از یک ماه

این تعداد آزمایش تسلیحاتی پیونگ‌یانگ طی یک ماه، در دهه‌های گذشته بی‌سابقه بوده است

کره شمالی به‌تازگی موشک‌های تاکتیکی هدایت‌شونده، موشک‌های کروز، دو موشک مافوق‌صوت و یک سامانه موشکی ریلی را نیز آزمایش کرده است- STR/ KCNA VIA KNS/ AFP

کره شمالی صبح روز پنجشنبه، هفتم دی‌ماه، در ششمین آزمایش موشکی خود طی یک ماه اخیر، دو موشک بالیستیک کوتاه‌برد ناشناخته را به‌سمت دریای ژاپن در شرق آن کشور پرتاب کرد.  

به گفته تحلیلگران، کره شمالی سال ۲۰۲۲ را با نمایش تسلیحات جدید و عملیاتی خود آغاز کرده و براساس داده‌های اندیشکده آمریکایی «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی» این تعداد آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ طی یک ماه، در دهه‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد که در حدود ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه به وقت محلی (۱۱ شب چهارشنبه به‌وقت گرینویچ)، دو موشک بالیستیک ناشناس از نزدیکی شهر هامهونگ در ساحل شرقی کره شمالی به‌سمت دریای ژاپن پرتاب شده است. به گفته او، این موشک‌ها حدود ۱۹۰ کیلومتر را طی کرده و تا ۲۰کیلومتر ارتفاع گرفته‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این آزمایش موشکی، آن را به‌عنوان نقض قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل متحد و تهدیدی برای همسایگان کره شمالی و جامعه بین‌المللی، محکوم کرد. او افزود که ایالات متحده همچنان به رویکرد دیپلماتیک متعهد است و از کره شمالی می‌خواهد که به مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای بازگردد.

رهبر کره شمالی در ماه جاری اعلام کرد که ارتش و تجهیزات دفاعی این کشور را دربرابر ایالات متحده تقویت خواهد کرد. او همچنین احتمال ازسرگیری «همه فعالیت‌های موقتا تعلیق‌شده» را مطرح کرد که اشاره آشکاری به آزمایش‌ تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های دوربرد آن کشور است.

پیونگ‌یانگ از سال ۲۰۱۷ به این‌سو بمب هسته‌ای یا موشک بالستیک قاره‌پیمای دوربرد آزمایش نکرده است، اما در سال‌های اخیر، پس از توقف مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای در سال ۲۰۱۹، انواع مختلفی از موشک‌ها و کلاهک‌های جنگی با قابلیت مانورپذیری بالاتر را توسعه داده و رونمایی و آزمایش کرده که به گفته تحلیلگران احتمالا می‌توانند بر سامانه‌های دفاع موشکی مورد استفاده کره جنوبی و ایالات متحده غلبه کنند.

پرتاب‌های روز پنجشنبه، به‌عنوان ششمین آزمایش موشکی کره شمالی در سال جاری، تنها دو روز پس از پرتاب دو موشک کروز از سواحل شرقی کره شمالی به‌سمت دریا انجام شده است. این کشور در ماه جاری، علاوه‌بر این، موشک‌های تاکتیکی هدایت‌شونده، دو موشک مافوق صوت با سرعت و قدرت مانور پس از پرتاب بالا و همچنین یک سامانه موشکی ریلی را نیز آزمایش کرده است.  

آخرین‌باری که آزمایش‌های تسلیحاتی کره شمالی مانند ماه جاری سرعت گرفته بود، به سال ۲۰۱۹ و پس از شکست مذاکرات کیم جونگ اون، رهبر این کشور، و دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری پیشین ایالات متحده بازمی‌گردد.

پس از سه آزمایش‌‌ موشکی کره شمالی در ماه جاری، دولت جو بایدن ۱۲ ژانویه (۲۲ دی‌ماه) در نخستین تحریم‌های خود علیه برنامه تسلیحاتی آن کشور، شش شهروند کره شمالی، یک شهروند روسیه و همچنین یک شرکت روس را به‌دلیل نقش آن‌ها در تهیه کالاهای مورد نیاز برای برنامه تسلیحاتی کره شمالی از کشورهای چین و روسیه، در فهرست سیاه قرار داد.

بیشتر از جهان