پله‌برقی‌های خراب تهران؛ شهرداری حقوق افراد بیمار و سالمند را نقض می‌کند

نامناسب بودن فضاهای شهری خانه‌نشینی و انزوای سالمندان و بیماران را به دنبال دارد

آنچه شهروندان تهرانی در معابر می‌بینند، خرابی پله‌ها و ایجاد دردسر جدی برای افراد معلول، بیمار و سالمند است - برنا

پله‌برقی‌های معابر و خیابان‌های تهران این روزها به دردسری جدی برای شهروندان، به‌خصوص افراد بیمار و سالمند، تبدیل شده‌اند. پله‌برقی‌ بسیاری از پل‌های عابر پیاده یا زیرگذرها در خیابان‌ها و میدان‌های اصلی تهران کار نمی‌کنند و شهروندان می‌گویند تماس‌های پیاپی آنان با سامانه‌ ۱۳۷ شهرداری تهران نیز بی‌نتیجه بوده‌ است.

جعفر تشکری هاشمی، عضو شورای شهر تهران، در واکنش به خرابی پله‌برقی‌های تهران گفت که مسئولیت پله‌برقی‌های شهر پیش‌تر با معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری بود ولی حالا این وظیفه به معاونت حمل‌ونقل و خدمات شهرداری سپرده‌ شده است. به گفته او، «مرحله گذار بین دو معاونت» یکی از دلایل رفع نشدن خرابی پله‌برقی‌های تهران است.

اگرچه این عضو شورای شهر تهران که در زمان مسئولیت قالیباف در شهرداری معاون حمل‌ونقل و ترافیک بود، وعده داد که مشکل پله‌برقی‌های تهران به‌سرعت مرتفع می‌شود و شورای شهر این موضوع را از طریق شهرداری پیگیری می‌کند، گزارش‌های میدانی از سطح شهر تهران نشان می‌دهد که خرابی پله‌برقی‌ها موضوع تازه‌ای نیست و هر بار که یکی از این پله‌ها خراب می‌شوند تا مدت‌ها برای تعمیر آن‌ها اقدامی نمی‌شود.

زن میانسالی که به‌تازگی عمل جراحی قلب انجام داده است، به خبرگزاری رکنا گفت که مدت‌ها است پله‌برقی‌های محدوده پل سیدخندان کار نمی‌کند و او چندین مرتبه با سامانه ۱۳۷ تماس گرفته اما ترتیب اثر داده نشده است. فرد دیگری نیز همین سخنان را درباره پله‌برقی‌های چهارراه سرسبز مطرح کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش می‌افزاید که برخی شهروندان پس از تماس با سامانه ۱۳۷ شهرداری متوجه شده‌اند که به علت تحریم‌ها، قطعه‌ای از پله‌برقی‌ها موجود نیست اما جعفر تشکری هاشمی این موضوع را به‌کلی انکار کرد و گفت: «اصلا چنین چیزی نیست و شما هم نباید چنین چیزی را بپذیرید. پله‌برقی را چندین شرکت در ایران تولید می‌کنند: این توجیه اصلا قابل‌قبول نیست.»

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در یکی از تازه‌ترین ادعاهای خود گفته بود که در چهار ماه گذشته «اتفاق‌های مثبتی» را در شهر تهران رقم زده است. با وجود این ادعا، آنچه شهروندان تهرانی در معابر می‌بینند، خرابی پله‌ها و ایجاد دردسر جدی برای افراد معلول، بیمار و سالمند است. نامناسب بودن فضاهای شهری برای افراد معلول، بیمار و سالمندان نه‌تنها استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی را کاهش می‌دهد، بلکه خانه‌نشینی و انزوای این اقشار را به دنبال دارد.

کارشناسان شهری و کنشگران مدنی بارها به نامناسب بودن امکانات شهری تهران برای افراد کم‌توان انتقاد و اعتراض کرده‌اند اما مدیران شهری همواره مدعی‌اند که شهر تهران را برای این افراد مناسب‌سازی کرده‌اند. افراد بیمار و معلول در تهران نمی‌توانند از اتوبوس، مترو و تاکسی‌های شهری استفاده کنند، ورودی بسیاری از ادارات و مکان‌های عمومی برای آنان مناسب‌سازی نشده است و حداقل امکانی که برای آنان فراهم بود، پله‌برقی‌ برای پل‌های عابرپیاده یا زیرگذرها در خیابان‌ها و میدان‌های شهر بود که آن نیز مدت‌ها است از آنان گرفته شده است.

آبان‌ ۱۴۰۰، خبرگزاری تسنیم نیز با گزارشی از خرابی پله‌برقی‌های شهر تهران نوشت: «علاوه بر خاموشی، این پله‌ها از نظر پاکیزگی و بهداشت محیطی نمره منفی دارند و قطعات جانبی مانند ورق‌های حائل آن‌ها به دلایل مختلف کنده شده‌اند که باید برای آن‌ها اقدام‌های فوری صورت گیرد.»