مخازن زباله شهری قفل‌دار می‌شوند

شهرداری به جای مبارزه با مافیای زباله، دست زباله‌گردها را کوتاه می‌کند

بیش از ۱۴ هزارزباله‌گرد در تهران وجود دارند که از این تعداد، حدود چهار هزار و ۷۰۰ نفر کودک‌اند - ایلنا

صدرالدین علی‌پور، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران، گفته است: «به تدریج باید شکل مخازن فعلی را عوض کنیم تا دسترسی به آن‌ها آسان نباشد و زباله‌گردها نتوانند از مخازن زباله بردارند.» این در حالی است که گفته می‌شود که درامد ماهانه شهرداری تهران از محل بازیافت زباله که آن را «طلای سیاه» نیز نامیده‌اند، چهار هزار میلیارد تومان است ومافیای زباله با به کارگرفتن زباله‌گردها و نفوذ در بدنه مدیریتی شهرداری تهران، سود سرشاری به جیب می‌زند؛ با این حال شهرداری تهران به جای کوتاه کردن دست سوداگران، در پی کوتاه کردن دست زباله‌گردها است. 

یافته‌های پژوهشی که انجمن حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۹۸ منتشر کرد، نشان می‌دهد که بیش از ۱۴ هزارزباله‌گرد در تهران وجود دارند که از این تعداد، حدود چهار هزار و ۷۰۰ نفر کودک‌اند. بسیاری از کودکان زباله‌گرد از شهرهایی مثل هرات در افغانستان برای زباله‌گردی به تهران قاچاق می‌شوند و مافیای زباله تا سطوح بالای مدیریت شهری نفوذ کرده است.

خبرگزاری تسنیم در فروردین ۱۴۰۰ به نقل از ابوالفضل قناعتی، عضو سابق شورای شهر تهران، از درامد ماهانه چهار هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران از محل جمع‌آوری زباله‌های خشک خبر داد. با این حال گفته‌ می‌شود سهم زباله‌گردها از این گردش مالی میلیاردی زباله، کمتر از سه درصد است.

شهرداری تهران، بازیافت زباله را به پیمانکاران می‌سپارد و آنان نیز یا خود زباله‌های خشک را جمع‌آوری می‌کنند یا این کار را به گروه‌های دیگر برون‌سپاری می‌کنند. روش بازیافت زباله نیز به این صورت است که زباله‌گردها زباله‌های خشک را از مخازن سطح شهر خارج می‌کنند.

پیمانکاران شهرداری از به‌کارگیری کودکان و استفاده از روش‌های آسیب‌زا برای تفکیک زباله ممنوع شده‌اند و شهرداری تهران بارها مدعی شده است که با پیمانکاران متخلف برخورد می‌کند. با این حال تعداد زباله‌گردان هر روز بیشتر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش انجمن حقوق کودک حکایت از آن دارد که تنگناهای مالی در سال‌های اخیر بسیاری از کودکان ایرانی را نیز به سمت زباله‌گردی سوق داده است. گزارش خبرگزاری‌های رسمی هم نشان می‌دهد که هم‌زمان با گسترش فقر، زباله‌گردی حتی با خودروهای شخصی هم افزایش یافته است. با این حال مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران ادعا کرده است که تعداد کودکان زباله‌گرد در تهران کم شده است.

فعالان اجتماعی و محیط زیست بارها تاکید کرده‌اند که فرهنگ‌سازی برای تفکیک زباله از مبدا یکی از موثرترین روش‌ها برای بازیافت زباله و کوتاه کردن دست مافیای زباله از زندگی افراد زباله‌گرد و استثمار آنان است؛ با این حال شهرداری تهران به جای فرهنگ‌سازی برای تفکیک از مبدا و مبارزه با مافیای زباله و کوتاه کردن دست آنان از زندگی زباله‌گردها، با قفل زدن بر مخازن زباله‌های شهری قصد دارد دست زباله‌گردها را کوتاه کند.

صدرالدین علی‌پور با اعلام اجرای این طرح به خبرگزاری ایلنا گفت: «به تدریج باید شکل مخازن فعلی را عوض کنیم تا دسترسی به آن‌ها آسان نباشد و زباله‌گردان نتوانند از مخزن زباله بردارند.» به گفته این مقام شهرداری تهران، مخازن جدید پوششی خواهند داشت که سطل‌های بزرگ داخل آن می‌رود و قفل می‌شود و فقط با کلید یا ابزاری که در اختیار کارگر یا نیروی خدماتی شهرداری است، باز می‌شوند و مخزن همیشه باز نیست که هر کسی بتواند به آن دسترسی داشته باشد.

پیش‌تر امان‌الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس، به روزنامه آرمان گفته بود: «افزايش زباله‌گردها می‌تواند نشان‌دهنده نامناسب بودن شرايط اقتصادی كشور باشد؛ چرا كه اين افراد تنها برای امرار معاش به زباله‌های شهر روی مي‌آورند كه اين خود می‌تواند هم برای مردم و هم برای خود اين افراد بسيار سخت و دردناك باشد. در گذشته تنها معتادان و كودكان كار زباله‌گردی می‌کردند اما امروزه می‌بینیم بسيار از افراد فارغ از اينكه در چه رده سنی‌اند یا چه جنسيتی دارند، به این کار روی آورده‌اند كه اين موضوع زنگ خطر جدی برای جامعه محسوب می‌شود.»