جلد مجله ووگ بریتانیا در تسخیر مدل‌های آفریقایی

ظهور آفریقا در مدلینگ تنها به نمادگرایی و استانداردهای ساده زیبایی ختم نمی‌شود

مدل‌های آفریقایی از سنگال تا رواندا و از نیجریه تا اتیوپی با حضور در  صنعت مد استانداردهای زیبایی‌شناسی در اروپا را تغییر دادند- Instagram/Britishvogue

مجله ووگ بریتانیا عکس روی جلد ماه فوریه خود را به تصویر ۹ زن جوان آفریقایی اختصاص داد.

به گزارش مجله ووگ بریتانیا، با توجه به نسل جدید مدل‌های آفریقایی، صنعت مد در نهایت مدی را که واقعا جهانی است، پذیرفته است. این ۹ مدل سیاه‌پوست با ویژگی‌های ظاهری متفاوت و آرایش و موهایی متمایز از هم برای عکس‌برداری جلد فوریه ووگ بریتانیا حاضر شدند.

ادوارد انینفول، سردبیر بریتانیایی ووگ در توضیح الهام‌بخش بودن جلد فوریه تمام‌آفریقایی و سیاه خود، گفت: «من همه این مدل‌های باورنکردنی را که بسیار سرزنده و باهوش‌اند، در سراسر آفریقا دیدم. این دختران از مدل بودن‌ تعریفی دوباره ارائه می‌دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ادوارد در ادامه، به افکاری که در گذشته به زیبایی‌شناسی این قاره ضربه زد، اشاره کرد و گفت: «مد تمایل دارد امواج را دنبال کند؛ ما موج برزیلی، هلندی، روسی و اروپای شرقی را داشتیم. از دهه گذشته، مدل سیاه برجسته شده است و من دوست دارم که فضای بیشتری را به زیبایی آفریقایی‌ها اختصاص دهیم.»

ادوت، آنوک، نیاگوآ، جانت جمبو و متی همه مدل‌هایی‌اند که با حضور خود در صنعت مد، آن را حسابی تکان دادند و پرادا، لویی ویتون، بالنسیاگا، سن لوران، میومیو و بسیاری از این نشان‌های تجاری از این مدل‌های تیره‌پوست پر شدند. مدل‌های آفریقایی از سنگال تا رواندا و از نیجریه تا اتیوپی، با حضورشان در این صنعت، استانداردهای زیبایی‌شناسی در اروپا را زیر سوال بردند و آن را به طور اساسی تغییر دادند.

ظهور مدلهای آفریقایی‌ مانند یک انقلاب دائمی احساس می‌شود. بسیاری از موفق‌ترین زنانی که امروز در عرصه مد کار می‌کنند، از این دسته‌اند. ظهور آفریقا در مدلینگ تنها به نمادگرایی و استانداردهای ساده زیبایی ختم نمی‌شود. پای یک قاره، اقتصاد، دسترسی، فرهنگ، دیدگاه و تفاوت در میان است.

مرگ جورج فلوید ذهنیت جهان نسبت به نابرابری‌های نژادی را تغییر داد و تعصبی ناخودآگاه روی این موضوع ایجاد کرد.

پیر پائولو پیچیولی، از مدیران خلاق ولنتینو، می‌گوید: «مد زبانی برای بیان ارزش‌ها و ایده‌هایم است. تنها کار ارزشمند و قابل اعتمادی که می‌خواستم انجام دهم، برگزاری یک شو لباس فقط با مدل‌های سیاه‌پوست بود. اما یک بار برایم کافی نیست؛ هر بار که تصویر پایانی را نگاه می‌کنم، می‌خواهم بیشتر این کار را انجام دهم.»

این دختران هرکدام تجربه‌هایشان در صنعت مد را روایت می‌کنند:

ادوت اکچ، ۲۲ ساله که از موفق‌ترین مدل‌های آفریقایی است، در سال ۲۰۱۶ با حضور در صحنه مد سنت لورن به روی جلد ووگ بین‌المللی راه یافت. او می‌گوید: «تغییر بزرگی رخ داده است و من بسیار خوشحالم. دیگر احساس نمی‌کنم که یک طرد شده‌ام؛ چرا که دخترانی شبیه خودم را کنارم می‌بینم.»

جانت جمبو ۱۹ ساله که همیشه در لویی ویتون و باربری (Burberry) روی صحنه مد ‌رفته است، می‌گوید: «حضور دخترها به من دلگرمی و امید می‌دهد که بتوانم در کارم موفق شوم.»

آنوک، مدل سودانی که دومین مدل سیاه‌پوستی بود که نمایشگاه پرادا را افتتاح کرد، می‌گوید: «من ابتدا حس انزوا و اضطراب داشتم؛ چرا که برای برقراری ارتباط با مردم بسیار مشکل داشتم، اما حالا احساس می‌کنم قبیله من پشت صحنه است و می‌توانم با زبان خودم با دوستانم صحبت کنم.»

در آخر، ادوارد انینفول می‌گوید: «این شرایط نباید گذرا باشد. برای من غم‌انگیز است وقتی می‌بینم دخترانی که در حال رشد و پیشرفت‌اند، ناگهان کنار گذاشته می‌شوند. ما باید روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم، آن‌ها را پرورش دهیم و مطمئن شویم که این دختران ماندگارند.»

بیشتر از مُد و زیبایی