ایران اعلام کرد آزادی گروگان‌های آمریکایی قابل‌حل است

اعتصاب غذا در وین جمهوری اسلامی ایران را وادار به واکنش کرد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت که آزادی اتباع آمریکایی «در دستور کار» قرار دارد - AFP

یک روز پس‌ از آنکه رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفت که دستیابی به توافق برجام بدون آزادی شهروندان آمریکایی که گروگان حکومت ایران‌اند، امکان‌پذیر نیست، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت که آزادی اتباع آمریکایی «در دستور کار» قرار دارد و این موضوع «قابل‌حل» است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز دوشنبه، ۴ بهمن، از پیشرفت در گفت‌وگوهای وین خبر داد و مدعی شد که «ایده‌های» جمهوری اسلامی ایران به «کلمه» تبدیل شده‌اند. او اضافه کرد: «در چهار حوزه پیشرفت خوبی داشتیم و پرانتزها و اختلاف‌ها کم شده‌اند.»

خطیب‌زاده ضمن اعلام این موضوع که همه طرف‌های مذاکره پذیرفته‌اند «خروج غیرقانونی» آمریکا از برجام نباید تکرار شود، مدعی شد که تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در وین ایده‌هایی «کاملا اجرایی و عملیاتی» را با «واقع‌نگری» ارائه کرده است و این ایده‌ها امکان گفت‌وگو در «حوزه تضامین‌» را به وجود آورده‌اند. او با اشاره به اخبار منتشر شده در رسانه‌ها درباره مذاکرات برجام گفت: «ما در فضای رسانه، آنچه در پشت درهای بسته مذاکره می‌شود، را مجدد مذاکره نمی‌کنیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه «توافق موقت» را که رسانه‌ها به آن اشاره کرده‌اند، انکار کرد و گفت که جمهوری اسلامی ایران خواهان «توافق پایدار و قابل‌اتکا» است.

سعید خطیب‌زاده در ادامه نشست خبری روز دوشنبه، درباره تبادل زندانیان ایران و آمریکا نیز صحبت کرد و گفت که جمهوری اسلامی «از روز اول به دلیل موضوعیت انسانی این داستان»، نگرانی‌های خود را مستقیم و غیرمستقیم مطرح کرده است. او تصریح کرد: «اگر ایالات‌متحده به توافق‌هایی که از قبل کرده بود، پایبند باشد این موضوع انسانی در کمترین زمان قابل‌حل است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او درعین‌ حال مدعی شد که اتباع ایرانی با «دلایل واهی» و «غیرموجه» در زندان‌اند اما «کسانی که در ایران زندانی‌اند، قوه قضاییه کاملا اتهاماتشان را اعلام کرده و جرائمی مرتکب شده‌اند که در دادگاه صالحه مراحل آن طی شده است.»

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که سازمان‌های حقوق بشری بارها اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران از شهروندان دو تابعیتی به‌عنوان «اهرم فشار و امتیازگیری» در مقابل کشورهای غربی استفاده می‌کند.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، به‌تازگی تاکید کرد که دستیابی به توافق برجام بدون آزادی شهروندان این کشور که در جمهوری اسلامی ایران گروگان‌ گرفته شده‌اند، بعید است.

ماجرای شهروندان خارجی محبوس در ایران با اعتصاب غذای بری روزن جلو هتل محل مذاکرات در وین، ابعاد وسیع‌تری یافت. این گروگان سابق سفارت آمریکا در ایران، روز سه‌شنبه، ۱۸ ژانویه، به هتل کوبورگ، محل مذاکرات برجام در وین رفت و اعتصاب غذا کرد. چند روز بعد نیز نزار زکا، دیگر گروگان سابق آمریکا در جمهوری اسلامی ایران، به او پیوست.

رابرت مالی روز یکشنبه از بری روزن خواست به اعتصاب غذای خود پایان دهد زیرا پیام اقدام او شنیده شده است. بری روزن وقتی‌ اعتصاب غذای خود را پایان داد، گفت که این به معنای دست کشیدن از خواسته‌اش نیست. اظهارات روز دوشنبه سعید خطیب‌زاده نیز نشان می‌دهد که اعتصاب غذای وین، جمهوری اسلامی ایران را وادار به واکنش کرده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه، با اعلام حمایت ضمنی از شبه‌نظامیان حوثی در یمن، به حمله ائتلاف عربی به مواضع آنان اشاره کرد و گفت: «آنچه در یمن اتفاق می‌افتد، یک تراژدی انسانی است که با سبعیت حمله‌کنندگان و آغازکنندگان و ادامه‌دهندگان جنگ و این محاصره غیرانسانی در حال وقوع است.»

او با این ادعا که جمهوری اسلامی ایران در کنار مردم یمن است، گفت: «ما تلاش کردیم از طریق سازوکارهای سیاسی و راه‌حل‌های دیپلماتیک به فرایند گفت‌وگوهای یمنی-یمنی کمک کنیم.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره رزمایش چین، جمهوری اسلامی ایران و روسیه نیز مدعی شد که این رزمایش با هدف «صلح و ثبات» در منطقه اجرا شده است.