بدهی ایران به سازمان ملل از دارایی مسدودشده در کره جنوبی پرداخت شد

این پرداخت ۱۸میلیون دلاری پس از رایزنی سئول با دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا و دبیرخانه سازمان ملل انجام شد 

سازمان ملل متحد ۲۱ دی‌ماه اعلام کرد ایران به‌دلیل نپرداختن حق عضویت، حق رای خود را  از دست داده است- Johannes EISELE / AFP

وزارت اقتصاد و دارایی کره جنوبی روز یکشنبه، سوم بهمن‌ماه، اعلام کرد ایران در اقدامی برای بازگرداندن فوری حق رای خود در سازمان ملل متحد، با استفاده از پول‌های مسدود‌شده این کشور در بانک‌های کره‌ای، حق عضویت معوقه‌اش به آن نهاد بین‌المللی را پرداخت کرده است.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، پس از آن‌که ۲۱ دی‌ماه سازمان ملل متحد اعلام کرد ایران به‌دلیل نپرداختن حق عضویت، حق رای خود را از دست داده است، تهران در تاریخ سیزدهم ژانویه (۲۳ دی‌ماه) از آن کشور درخواست کرده است تا به‌طور اضطراری از وجوه تهران در سئول برای پرداخت بدهی خود استفاده کند.

بیش از هفت‌میلیارد دلار پول فروش محموله‌های نفتی ایران به کره جنوبی، به‌دلیل تحریم‌های آمریکا، از ماه سپتامبر ۲۰۱۹ تاکنون در دو بانک کره‌ای، بانک‌ صنعتی کره (IBK) و بانک ووری، مسدود شده و دولت ایران اجازه برداشت از آن را نداشته است. 

جمهوری اسلامی ایران ماه‌هاست که برای آزادسازی این دارایی‌ها تلاش می‌کند و این مسئله به عاملی تنش‌زا در روابط دوجانبه ایران و کره جنوبی تبدیل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت اقتصاد و دارایی کره جنوبی اعلام کرد پس از رایزنی با نهادهای مرتبط، ازجمله دفتر کنترل دارایی‌های خارجی ایالات متحده و دبیرخانه سازمان ملل متحد، مبلغ ۱۸میلیون دلار از دارایی‌های مسدودشده تهران در آن کشور، روز جمعه به‌عنوان بخشی از بدهی معوقه ایران به سازمان ملل پرداخت شده است. 

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «با پرداخت این مبلغ، حق رای ایران در مجمع عمومی [سازمان ملل متحد] بلافاصله احیا خواهد شد.»

خبرگزاری یونهاپ روز پنجشنبه از رایزنی سئول با تهران، واشینگتن و سازمان ملل متحد درمورد پیشنهاد استفاده از دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی برای پرداخت بدهی‌‌اش به سازمان ملل و بازپس‌گیری حق رای آن کشور خبر داده بود.  

این دومین‌بار است که تهران از منابع مالی مسدودشده خود در کره جنوبی برای پرداخت حق عضویت سازمان ملل متحد استفاده می‌کند. سال گذشته هم ایران به‌دلیل پرداخت نکردن حق عضویت، حق رای خود را در این نهاد از دست داده بود؛ اما درنهایت با موافقت ایالات متحده، توانست از دارایی مسدودشده خود در بانک صنعتی کره برای پرداخت بخشی از بدهی‌اش به سازمان ملل متحد، به‌میزان حداقل هزینه ضروری سالانه و بازیابی حق رای خود استفاده کند.