کشف گور گروهی در نزدیکی اردوگاه مرگ نازی‌ها

آشویتس یکی از ۴۰ اردوگاه بزرگ و کوچکی بود که حکومت نازی آن را اداره می‌کرد

در جنگ جهانی دوم، نازی‌هایی که آن زمان لهستان را اشغال کرده بودند، بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را در آشوویتس کشتند- JANEK SKARZYNSKI / AFP

بازرسان لهستانی محلی در نزدیکی آشوویتس، اردوگاه مرگ سابق نازی‌ها، را بررسی می‌کنند که به نظر می‌رسد گوری گروهی باشد.

یکی از اهالی این منطقه در کرانه رود سولا، در مجموع ۱۲ جمجمه انسان و تعدادی استخوان پیدا کرده است. به گزارش تارنمای اونِت لهستان، در زمان کشف این استخوان‌ها، سطح آب این رودخانه که از شهر اوشویه‌جیم می‌گذرد، پایین بوده است.

بازرسان به همراه نیروهای پلیس در حال بررسی ارتباط این استخوان‌ها با اردوگاه مرگ سابق‌اند که در نزدیکی آنجا قرار دارد.

این خبر به موسسه ملی یادبود لهستان نیز اطلاع داده شده است؛ موسسه‌ای که مسئول بررسی جرائم مربوط به جنگ دوم جهانی و دوره کمونیسم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود دفتر امور مطبوعاتی موزه آشوویتس هم  از این کشف مطلع است؛ هرچند این دفتر اعلام کرده که منطقه‌ای که این گور در آن پیدا شده است، در محدوده موزه قرار ندارد و در حوزه اختیارات آن‌ها نیست.

در جنگ جهانی دوم، نازی‌هایی که آن زمان لهستان را اشغال کرده بودند، بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را در آشوویتس کشتند. این اردوگاه یکی از حدود ۴۰ اردوگاه بزرگ یا کوچکی بود که حکومت نازی آن را اداره می‌کرد.

بیشتر قربانیان این اردوگاه مرگ، یهودی بودند؛ گرچه بنا بر اطلاعات موجود، تعدادی از لهستانی‌ها، زندانیان سیاسی آلمانی، سربازان روس و اهالی رومانی و شهر سینتی نیز در آنجا جان باخته‌اند.

این خبر تنها چند روز پس از آن منتشر شد که آخرین سرباز بازمانده از جنگ اهل شوروی که در آزادسازی این اردوگاه نقش داشت، درگذشت. در جریان حمله ارتش سرخ به آنجا در ۲۷ ژانویه ۱۹۴۵، دیوید دوشمان در پایین آوردن یکی از نرده‌های توری‌ گرداگرد آشوویتس و آزاد کردن زندانیان از این اردوگاه نقش داشت. او روز شنبه (۲۲ خرداد) در سن ۹۸ سالگی در مونیخ از دنیا رفت.

© The Independent

بیشتر از جهان