سخنگوی پنتاگون: در کنار امارات متحده عربی ایستاده‌ایم

مقامات دولت بایدن در حالی حمله حوثی‌ها را تروریستی توصیف می‌کنند که پیش‌تر نام این گروه شبه‌نظامی را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرده بودند

 کربی گفت آمریکا راه‌های تقویت همکاری‌ با امارات را بررسی می‌کند-Drew Angerer / Getty Images via AFP

جان کربی، سخنگوی پنتاگون در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه با اشاره به حمله تروریستی روز دوشنبه در امارات متحده عربی که به کشته شدن سه غیرنظامی منجر شد، بر تعهد آمریکا به امنیت امارات و توانایی دفاع از خود تاکید کرد.

کربی گفت، آمریکا در کنار شرکای اماراتی خود برای دفاع از خود در مقابل همه تهدید‌ها ایستاده است.

روز دوشنبه حمله‌های پهپادی حوثی‌ها به ابوظبی سه کشته و شش زخمی برجای گذاشت. این حمله‌ها به طور گسترده از سوی جامعه بین‌المللی محکوم شد.

حوثی‌ها، گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران مسئولیت این حمله‌ها را پذیرفته‌اند و تهدید به انجام حمله‌های بیشتر را مطرح کرده‌اند. رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز گزارش‌ها و تصاویری با مضمون مشابه منتشر کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کربی با اشاره به بیانیه وزارت دفاع آمریکا درباره محکومیت این حمله تروریستی گفت: «ما شراکت امنیتی مستحکمی با امارات متحده عربی داریم که شامل فروش انواع سلاح است.»  کربی به این نکته اشاره نکرد که دولت بایدن همچنان قرارداد فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات متحده عربی که در دولت دونالد ترامپ منعقد شده بود را معلق گذاشته است. وال استریت ژورنال اخیرا گزارش داده بود که امارات باتوجه به تاخیر دولت بایدن مذاکرات در این زمینه را به حال تعلیق درآورده است.

سخنگوی پنتاگون گفت که این همکاری‌‌ها ادامه می‌یابد و به طور حتم مذاکراتی در زمینه راه‌های تقویت این همکاری‌های امنیتی با مقامات امارات متحده عربی انجام خواهد شد. کربی تاکید کرد که دولت آمریکا حنله به امارات متحده عربی را جدی می‌گیرد و راه‌های همکاری امنیتی قوی‌تر و بهتر را بررسی خواهد کرد.

مقامات دولت بایدن در حالی حمله حوثی‌ها به امارات را تروریستی عنوان کرده‌اند که جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا به عنوان یکی از نخستین گام‌ها پس از تشکیل دولت حوثی‌ها را از فهرست سازمان‌‌های تروریستی خارج کرد. این اقدام دولت بایدن با انتقاد فراوان مواجه شد. اما مقامات دولت او مدعی شدند که حوثی‌ها به این ترتیب به مذاکره برای آتش‌بس در یمن تن خواهند داد.

اما باوجود ارایه طرح آتش‌بس از سوی عربستان سعودی، حوثی‌ها آن را نپذیرفتند و حمل‌های این گروه شبه‌نظامی در ماه‌های گذشته همواره ادامه داشته است.