رمزارز «ریال» به صورت آزمایشی عرضه می‌شود

مشخص نیست تا چه مقدار معامله گران بین‌المللی حاضر به استفاده از رمز ارز دولتی ایران هستند

دشواری دخالت دولت‌ها در معاملات ارزهای دیجیتال امکان مناسبی فراهم کرده تا ایران به شیوه‌ای جدید تحریم‌های بین‌المللی را دور بزنند- عکس از اقتصادآنلاین

در حالی که گفته می‌شود ایران با استفاده از رمز ارزها تحریم‌ها را دور می‌زند، مهران محرمیان، معاون فناوری نوین بانک مرکزی از راه‌اندازی آزمایشی رمز پول بانک مرکزی با نام «رمز ریال» خبر می‌دهد.

به گزارش ایرنا، او روز دوشنبه در حاشیه مراسم هفتمین همایش مالی اسلامی، گفت: «به‌زودی فاز آزمایشی رمز ارز بانک مرکزی با نام رمز ریال اجرا می‌شود و استفاده عمومی دارد و به‌صورت اسکناس است، اما در فضای دیجیتال منتشر و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.»

به گفته محرمیان، بسیاری از بانک‌های مرکزی کشورها در این خصوص فعالیت می‌کنند، در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز از چند سال گذشته این موضوع مطرح شده و اقدامات فنی انجام شده و مقررات آن در شورای پول و اعتبار نیز تصویب شده است.

خارج بودن ارزه‌ای دیجیتال از حوزه تسلط دولت‌ها و بانک‌های مرکزی و ناشناس بودن مبدأ و مقصد تراکنش‌ها، امکان بی‌نظیری برای جمهوری اسلامی فراهم می‌کند تا بتواند فرایند دور زدن تحریم‌ها را گسترده‌تر کند.

دشواری دخالت دولت‌ها و کشورها در معاملات ارزه‌ای دیجیتال گرچه امکان مناسبی برای مقام‌های جمهوری اسلامی فراهم کرده تا به شیوه‌ای جدید تحریم‌های بین‌المللی را دور بزنند ولی این ارزه‌ای نوظهور ریسک‌های بزرگی هم دارند. قیمت‌های پایه این ارزها ثبات چندانی ندارند و با هر تحول بین‌المللی نوسان‌های بزرگی را تجربه می‌کنند.

در این شرایط دولت جمهوری اسلامی تصمیم گرفته تا رمز ارز خودش را اجرایی کند تا شاید بتواند از نوسان آن در امان بماند و ریسک را کاهش دهد. اگرچه مشخص نیست تا چه مقدار معامله گران بین‌المللی حاضر به استفاده از رمز ارز دولتی ایران هستند. خصوصا که یکی از اهداف استفاده از رمزارزها اساسا دور زدن سیستم مالی دولتی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحریم‌های بانکی بین‌المللی معامله با ایران را بسیار دشوار کرده است و بسیاری از شرکت‌های خارجی به دلیل ترس از جریمه‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا از معامله مستقیم با شرکت‌های ایرانی خودداری می‌کنند. ارزهای دیجیتال این امکان را برای شرکت‌های ایرانی فراهم می‌کند تا با دور زدن تحریم‌ها، پرداخت‌های بین‌المللی‌شان را به سهولت انجام دهند.

ماجرای ارزهای دیجیتال در ایران، فراز و فرودهای بسیاری داشته است. جمهوری اسلامی در بدو امر به این پدیده نوظهور بدبین بود و حتی فعالیت در زمینه «رمز ارز» را مجرمانه می‌دانست.

نخستین واکنش مقام‌های پولی و بانکی ایران به ارزهای دیجیتال، ممنوعیت و تهدید بود. در اردیبهشت ۱۳۹۷، بانک مرکزی ایران بخشنامه‌ای صادر کرد و رواج بیت‌کوین و سایر ارزهای مجازی را در تمامی مراکز پولی و مالی ایران ممنوع اعلام کرد.

دلیل بانک مرکزی برای اعلام این ممنوعیت آن بود که شورای عالی مبارزه با پول‌شویی چند ماه قبل و در دی‌ماه ۱۳۹۶، ارزهای دیجیتال را «ابزاری برای پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم و به‌طورکلی جابه‌جایی منابع پولی مجرمان» دانسته بود.

صدور این بخشنامه در واقع پاسخی بود به تعهداتی که ایران اجرای آن را برای درامان ماندن از ورود مجدد به لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF پذیرفته بود.

بیشتر از اقتصاد