کشف مقبره‌های ۴۵۰۰ ساله در عربستان سعودی 

پژوهشگران می‌گویند حدود ۱۸۰۰ مقبره را در طول «جاده تدفین» کشف کرده‌اند

باستان‌شناسان یک شبکه شاهراه ۴۵۰۰ ساله را در عربستان سعودی کشف کرده‌اند که در کنار آن شمار زیادی مقبره دست‌نخورده  قرار دارد.

پژوهشگران دانشگاه استرالیای غربی سال گذشته تحقیقات گسترده‌ای در آن منطقه با استفاده از تصاویر هوایی از طریق هلیکوپتر، و نیز اکتشافات زمینی انجام دادند.

نتیجه آن پژوهش که در ماه دسامبر در نشریه «هولوسین»  منتشر شد، حاکی از آن است که «جاده تدفین» در «العلا» و «خیبر» واقع در شمال‌غربی عربستان، تا این اواخر مورد توجه باستان‌شناسان قرار نگرفته بوده است.

متیو دالتون، پژوهشگر، به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «هزاران سال است که ساکنان این مناطق از وجود این جاده اطلاع داشته‌اند، اما فکر می‌کنم تا هنگامی که ما تصاویر ماهوراه‌ای آن را دریافت کردیم، وسعت و طول آن شناخته نشده بود.»

او افزود که این جاده صدها و شاید هزاران کیلومتر طول داشته و در امتداد جاده‌هایی است که امروزه مردم در آن تردد می‌کنند.

ملیسا کندی، پژوهشگری دیگر، به سی‌ان‌ان گفت: «این مقبره‌ها ۴۵۰۰ سال قدمت دارند، اما همچنان ارتفاع خود را حفظ کرده‌اند که بی‌سابقه است. فکر می‌کنم ماندگار ماندن این ابنیه در عربستان، این کشور را از سایر کشورهای منطقه مستثنی می‌کند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کندی معتقد است که این مقبره‌ها، یا آرامگاه‌های تک‌نفره بوده‌اند، یا محل دفن گروه‌های کوچک. پژوهشگران می‌گویند حدود ۱۸۰۰ مقبره را در طول «جاده تدفین» کشف کرده‌اند که روی هشتاد نمونه آن به تحقیق مشغولند.

باستان‌شناسان معتقدند که جاده تدفین مدت‌ها پیش از ایجاد مقبره در اطراف آن ساخته شده بوده است و مطمئن نیستند که چرا پس از سال‌ها این مقبره‌ها در اطراف آن بنا شده است، هرچند، کندی می‌گوید احتمالا دلیل آن دفن عزیزان در محلی نزدیک بوده است تا مرتب از آن عبور کنند و آن‌ها را به‌یاد آورند.

گام بعدی پژوهشگران، آزمایش‌های رادیوکربن بیشتر برای تعیین دقیق قدمت جاده و مقبره‌ها، و نیز بازگشت به محل برای کشفیات بیشتر است. دالتون می‌گوید، با توجه به شباهت بنای مقبره‌ها با آنچه در یمن یافت شده است، ممکن است جاده تدفین تا آن کشور امتداد داشته بوده باشد.

کندی می‌گوید: «هزاره سوم (پیش از میلاد) برای من از اهمیت بسیاری برخوردار است. این همان دوره‌ای است که اهرام ثلاثه در آن بنا شد، و برای نخستین بار فرهنگ‌های بسیاری در سطح گسترده با یکدیگر ارتباط برقرار کردند.  به همین دلیل مشاهده این چشم‌انداز عظیم از مقبره‌ها در این دوره واقعا هیجان‌انگیز است.»

بیشتر از فرهنگ و هنر