اسرائیل به لبنان گاز طبیعی می‌فروشد

این توافق مخفی با میانجیگری آمریکا و تایید روسیه به دست آمده است ‏

اسرائیل از میدان گازی «لویاتان» مقداری گاز به اردن می‌فرستد و این کشور عربی سپس، آن را با گذراندن از خاک سوریه به لبنان می‌رساند‌ـ JACK GUEZ / AFP

اسرائیل در اقدامی بی‌سابقه، توافقی مخفیانه امضا کرد که به موجب آن به لبنان گاز طبیعی می‌فرستد. شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل این خبر را روز شنبه بدون اشاره به منابع خود منتشر کرد.

به گفته این شبکه، امضای مخفیانه این قرارداد در آخر هفته جاری با میانجیگری ایموس هاکشتین، مشاور ارشد امنیت انرژی دولت آمریکا، صورت گرفته است. طبق این قرارداد، اسرائیل از میدان گازی «لویاتان» مقداری گاز به اردن می‌فرستد و این کشور عربی سپس، آن را با گذراندن از خاک سوریه به لبنان می‌رساند. پیش از این نیز توافقی علنی برای انتقال گاز از اردن به لبنان با گذر از خاک سوریه وجود داشت، و با توجه به همکاری‌های امان و تل‌آویو در زمینه انرژی تعجبی نبود که بخشی از این گاز مرتبط با اسرائيل باشد. اما حالا نقش مستقیم اسرائیل روشن شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش شبکه ۱۲، این توافق را هم آمریکا تایید کرده و هم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، که روابط نزدیکی هم با حکومت بشار اسد در سوریه و هم با دولت اسرائيل دارد.

این شبکه اسرائیلی گفت که هدف از این توافق این بوده است که لبنان برای دریافت انرژی فقط به حکومت ایران متکی نباشد، و راهی برای رهایی خود از بحران اقتصادی کنونی پیدا کند. جمهوری اسلامی ایران پیش از این مقداری بنزین را با تانکرهای نفتی به بندرهای سوریه فرستاده بود که از آنجا تحویل نیروهای حزب‌الله لبنان داده شده بود.

میدان گازی لویاتان در دریای مدیترانه و در نزدیکی بندر حیفای اسرائیل واقع شده و از بزرگ‌ترین میدان‌های از این نوع در جهان است. یک میدان گازی دیگر به نام تامار نیز در نزدیکی آن وجود دارد که روی‌هم‌رفته دسترسی قابل‌توجهی به منابع انرژی به اسرائیل می‌دهد، دارایی‌ای که به این کشور هم امکان استقلال در زمینه تامین انرژی می‌دهد و هم امکان همکاری با کشورهای حوزه شرق دریای مدیترانه از جمله یونان، قبرس، مصر، و ترکیه.

بیشتر از جهان