رئیس پلیس راهور: خودروسازان ارابه مرگ تولید می‌کنند

بر اساس گزارش سازمان ملی استاندارد، ۸۰ درصد خودروهای ایرانی کیفیت لازم را ندارند

کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، گفت که در حادثه محور بهبهان-اهواز، ۵۰ خودرو با هم تصادف کردند اما حتی «ایربگ» یک خودرو هم باز نشد. او با انتقاد از تولید خودروهای بی‌کیفیت در ایران، افزود: «چرا ارابه مرگ تولید می‌کنیم؟ دستگاه‌های مسئول باید بر کیفیت خودروها نظارت کنند. چرا استانداردها رعایت نمی‌شود؟»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، هادیان‌فر با تاکید بر اینکه در حوادثی مثل تصادف بهبهان باید سهم دستگاه‌ها هم مشخص شود، گفت: «اینکه همیشه بگوییم راننده مقصر است، قبول اما نقش سازمان‌های دیگر چه می‌شود؟»

صبح روز دوشنبه، ۲۰ دی‌ماه، دو تصادف زنجیره‌ای در کیلومتر ۱۰ جاده بهبهان-اهواز رخ داد که در آن ۵۰ دستگاه خودرو در یک طرف جاده و ۹ خودرو نیز در خط مقابل با هم برخورد کردند. پس‌ از این حادثه، رضا دولتشاهی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان خوزستان گفت که «سرعت ‌بالای خودروها» و «بی‌احتیاطی رانندگان» عامل اصلی تصادف زنجیره‌ای بوده است. بر اساس اعلام سازمان اورژانس، در این حادثه دست‌کم پنج نفر جان باختند و بیش از ۴۰ نفر مصدوم شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته هادیان‌فر، شمار جان‌باختگان روزانه تصادف‌های رانندگی در ایران برخی روزها تا ۶۰ نفر نیز می‌رسد و در سال ۱۴۰۰ هم بیش از ۱۱ هزار نفر در ایران در تصادف‌های رانندگی کشته شده‌اند.

استفاده از عبارت «ارابه مرگ» برای خودروهای ایرانی، به‌خصوص پراید، پیش‌تر نیز سابقه داشته است. با این‌ حال قیمت همین خودرو که گفته می‌شود ارزان‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین خودرو ایرانی است، در چهار سال گذشته بیش از ۷۰۰ برابر شده؛ به‌ طوری‌ که از ۲۰ تا ۲۳ میلیون تومان به حدود ۱۸۸ میلیون تومان رسیده است.

سازمان ملی استاندارد در سال ۱۳۹۵ اعلام کرد که استانداردهای خودرو در ایران به ۸۵ مورد افزایش می‌یابد و خودروسازان موظف‌اند تا ابتدای دی‌ ۱۳۹۷، طی سه مرحله، استانداردهایی ۸۵گانه را در تولید خودرو رعایت کنند. بر اساس این مصوبه، قرار بود تولید خودروهایی که استانداردها را رعایت نمی‌کنند، متوقف شود و پلیس راهور اجازه شماره‌گذاری آن‌ها را ندهد؛ اما با وجود گذشت سه سال از این زمان، خودروهای بی‌کیفیت همچنان راهی بازار می‌شوند.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در ارزشیابی اخیر خود برای تعیین کیفیت خودروهای ایرانی ۱ (پایین‌ترین کیفیت) تا ۵ (بالاترین کیفیت) ستاره در نظر گرفته است. به گزارش پایگاه خبری تجارت‌نیوز، بررسی‌های این نهاد نشان می‌دهد که از میان ۲۵ خودرو سبک ایرانی، چهار خودرو چهار ستاره دارند، ۱۵ خودرو سه ستاره‌اند، چهار خودرو دو ستاره دارند و یک خودرو هم تنها یک ستاره کسب کرده‌ است. به‌عبارت دیگر، ۸۰ درصد خودروهای ایرانی بین یک تا سه ستاره کیفی دریافت کرده‌اند و کیفیت لازم را ندارند.