کیت میدلتون چطور برگ برنده خانواده سلطنتی شد

کیت در ایفای تمام عیار نقش خود به عنوان همدم ملکه دست از پا خطا نکرده است

کیت میدلتون در یک دهه اخیر سعی کرده است پیرو ملکه باشد - JUSTIN TALLIS / AFP

سال‌های اخیر برای دربار بریتانیا دوران تماما پرآشوبی بوده است. شاهزاده هری و مگان مارکل از سمت خود به عنوان اعضای ارشد دربار کناره‌گیری و سپس افشاگری در مورد زندگی درون این نهاد را شروع کردند. شاهزاده اندرو به آزار جنسی متهم شد (دوک یورک همواره تمام اتهام‌ها علیه خود را رد کرده است) و ملکه درست در همان سالی که همسرش شاهزاده فیلیپ را از دست داد، دچار شکست‌هایی شد. دوران پرفراز و نشیبی بود.

با وجود این، یک نفر در این میان چون خورشید استوار و پابرجا بوده است و او کسی نیست جز کیت میدلتون.

امروز دوشس کمبریج در حالی تولد ۴۰ سالگی خود را جشن می‌گیرد که از یازدهمین سالگرد اولین گامی که بر فرش قرمز سلطنتی گذاشت، مدت کوتاهی می‌گذرد و در طول این سال‌ها کوچک‌ترین اشتباهی از او سر نزده است. برای خانواده سلطنتی، کیت انتخابی مطمئن و برگ برنده است. اما قدرت کیت نه در رها کردن ریشه‌ای سنت‌ها است و نه در حمایت از حتی یک دیدگاه‌ مترقی. بلکه قدرتش در چیزی است که بسیاری بابت آن از او انتقاد می‌کنند؛ یعنی خب، در اینکه کمی کسل‌کننده است.

قدرت کیت در چیزی نهفته است که منتقدان زیادی دارد؛ یعنی کسل‌کننده بودن او

در محافل درباری، کسل‌کننده بودن چیز بدی نیست. کافی‌ است به سال‌هایی که حالا به «سال‌های پرفاجعه» ملکه معروف شده‌اند؛ بنگریم که طی آن سه فرزندش از شریک زندگی‌ خود جدا شدند، شایعات درباره شاهزاده ولز در صفحات اول روزنامه‌ها چاپ شد، قلعه وینزر آتش گرفت و البته عکس‌هایی از سارا «فرگی» فرگوسن منتشر شد که انگشتان پایش را می‌مکند.

برخلاف فرگی یا شاهدخت دیانا یا حتی مگان که وقتی هنوز عضو فعال دربار بود، گفت: «زندگی این نیست که آدم فقط زنده بماند»، تا جایی‌ که به این موسسه بازرگانی مربوط می‌شود، کیت در ایفای تمام عیار نقش خود به عنوان همدم ملکه دست از پا خطا نکرده است و این موجب به ارزشمندترین دارایی این موسسه بازرگانی تبدیل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محبوبیت دوشس در بین مردم در تمام دوران حضورش در این خانواده به اندازه فر موهایش دست‌نخورده مانده است. نتایج نظرسنجی یو-گاو (YouGov) که سال گذشته در دهمین سالگرد ازدواج او و ویلیام منتشر شد، نشان داد ۴۳ درصد پاسخ‌دهندگان معتقدند کیت به موقع خود ملکه خوبی خواهد شد. نظرسنجی دیگر یو-گاو نشان داد کیت بعد از ملکه و شوهرش ویلیام (با تفاوتی ناچیز با او) در رتبه سوم محبوب‌ترین افراد فعال خانواده سلطنتی قرار دارد.

کیت گروهی بسیار قوی از هواداران نیز دارد؛ گروهی که با ورود رسانه‌های مجازی به عرصه جهانی رشد سریعی هم داشته است. وبلاگ‌ها و تارنماهایی وجود دارد که درباره جزئیات لباس‌هایش مطلب می‌نویسند و مردم در اتاق‌های گفت‌وگوی اختصاصی درباره جزء به جزء زندگی او در دربار صحبت می‌کنند. کتاب‌های بسیاری در مورد زندگی، کار و سلیقه لباس پوشیدنش نوشته‌اند و هشتگ  #KateMiddleton فقط در تیک‌تاک بیش از ۸۱۱ میلیون بار بازدید داشته است.

کیت تمام و کمال نقش مصاحب و همنشین ملکه را بازی کرده و در نتیجه به ارزشمندترین دارایی این موسسه بازرگانی تبدیل شده است.

با این حال عروس خانواده وینزور شدن دستاورد کمی نیست. کافی است به وضعیت مگان، شاهدخت دیانا و فرگی (که اخیرا مدعی شده «آزاردیده‌ترین زن در تاریخ سلطنت» است) نگاهی بیاندازیم تا این را ببینیم. ایفای فعالانه نقش عضو خانواده سلطنتی به این آسانی‌ها نیست؛ حتی مگان در مصاحبه‌ پارسال اپرا وینفری با او و هری گفت که «دقیقا» از این شغل «سر در نمی‌آورم». اما انگار کیت با مهارت تمام در این نقش فرو رفته؛ گرچه گاهی هم شکست خورده است. در دهه اول قرن، او را «کیتی چشم به در» نامیدند. در سال ۲۰۱۲ به حریم خصوصی‌اش تجاوز شد؛ چون مجله‌ای فرانسوی عکس‌هایی با بالاتنه‌ برهنه از او منتشر کرد. او به علت ابتلا به تهوع مجبور شد خیلی زود خبر هر سه بارداری‌اش را اعلام کند.

تاریخ‌نگاری کامل نحوه ورود کیت به خانواده سلطنتی موجود است و از حدود دو دهه پیش و لحظه‌ای که ویلیام را در دانشگاه سنت اندروز دید تاکنون، ثابت کرده است که شخصیتی کاملا خنثی و معمولی دارد؛ حتی در آن ماه‌هایی از سال ۲۰۰۷ که این زوج مدت کوتاهی از هم جدا شدند. کیت در یک دهه اخیر سعی کرده است پیرو ملکه باشد و در تک‌تک دیدارها و رویدادهای سلطنتی او وظیفه‌شناسانه، متواضعانه و خندان شرکت کند، بی آنکه حتی یک تار مویش سر جای خود نباشد.

او قهرمان سلامت روان نیز بوده و به همراه شوهرش کارزار «هدز توگدر» (Heads Together) را راه‌اندازی کرده است. او همچنین با پوشیدن دوباره لباس‌هایش در رویدادهای بسیار مهم مدت‌ها است که قهرمان زیست پایدار است. اگر به نقش او نگاه سنتی‌تری داشته باشیم، او همان کاری را کرده که تمام همسران خانواده سلطنتی باید بکنند؛ یعنی وارث خانواده سلطنتی را به دنیا آورده است. تولد شاهزاده جورج در سال ۲۰۱۳ موجب شد نام هری از فهرست کسانی که در صف رسیدن به سلطنت‌اند حذف شود. شاهدخت شارلوت و شاهزاده لوییز نیز به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ به دنیا آمدند.

اگر بخواهیم بگوییم مقطع خاصی بوده که محبوبیت کیت از هر وقت دیگر بیشتر بوده، آن روزی است که از آن خودرو مقابل وست مینیستر ابی پیاده شد و با لباس عروس الکساندر مک‌کویین بر فرش قرمز قدم گذاشت تا با شاهزاده ویلیام ازدواج کند. آن زمان، عصر جدید و هیجان‌انگیزی برای خانواده سلطنتی رقم خورد؛ عصری که قرار بود با اضافه شدن مگان و هری پس از ازدواجشان در سال ۲۰۱۸ تداوم یابد. حتی در یک دوره کوتاه آن‌ها را «چهار شگفت‌انگیز» صدا می‌کردند و همه بی‌صبرانه منتظر بودند ببینند آینده این چهار نفر چطور رقم می‌خورد.

اما با تصمیم هری و مگان به ترک خانواده سلطنتی، امیدها به اینکه این دو زوج سلطنت را به مسیر جدیدی بکشانند فورا بر باد رفت. ویلیام و کیت دوباره خانواده سلطنتی را به محبوبیت رساندند اما این هری و مگان بودند که قرار بود آن را متجدد کنند. با رفتن زوج ساسکس، زوج وینزور به روال سابق بازگشتند. اما ملکه دقیقا همین را می‌خواهد. هرچه نباشد، حفظ سنت‌ها، رعایت تواضع و خیرخواهی برای علیاحضرت از هر چیز دیگری ارزشمندتر است و کیت تمام این‌ها را به حد کمال دارد.

© The Independent

بیشتر از زندگی