کودک گم شده در فرودگاه کابل با پرداخت غرامت به بستگانش برگردانده شد

سرانجام با اشک و اندوه خانواده صافی و شادمانی خانواده رضوی، سهیل کوچک به خانه پدربزرگش بازگشت

سهیل احمدی، نوزاد یک خانواده افغان که پدرش قبل از سقوط کابل محافظ سفارت آمریکا در کابل بود - REUTERS/Ali Khara

نوزاد پسری که در میان هرج‌ومرج فرودگاه کابل در ماه اوت ۲۰۲۱ ناپدید شده بود، در کابل پیدا شد و بستگانش با پرداخت غرامت به خانواده‌‌ای که از او مراقبت کرده بودند، او را تحویل گرفتند.

به گزارش رویترز، سهیل احمدی، نوزاد یک خانواده افغان که پدرش قبل از سقوط کابل محافظ سفارت آمریکا در کابل بود، در جریان عملیات تخلیه نظامی از فرودگاه کابل، در مقابل یکی از دیوارهای محافظتی فرودگاه به یک سرباز خارجی سپرده شد، اما پس‌ازآن خانواده‌اش موفق به یافتن او نشدند.

 میرزاعلی احمدی، پدر این کودک به رویترز گفت، به دلیل هجوم بیش‌ازحد مردم به‌ فرودگاه، او از ترس این‌که نوزادش در فشار جمعیت آسیب نبیند، بچه را از بالای دیوار به یکی از سربازان خارجی که تصور می‌کرد آمریکایی است، سپرد. فاصله خانواده احمدی تا ورودی فرودگاه فقط پنج دقیقه بود، اما دقیقا همان لحظه که آقای احمدی نوزادش را به سرباز خارجی سپرد، طالبان جمعیت را از جلوی در فرودگاه به عقب راند و ورود آقای احمدی و خانواده‌اش به فرودگاه حدود نیم ساعت طول کشید. پس از آن آقای احمدی و همسرش ثریا با تلاش‌های فراوان موفق به یافتن فرزندشان نشدند.

پس‌ازآنکه رویترز در ماه نوامبر تصاویری از این نوزاد منتشر کرد، او در خانه یک راننده تاکسی در شهر کابل پیدا شد. حمید صافی، مردی ۲۹ ساله که راننده تاکسی است، سهیل احمدی را که آن زمان دوماهه بود، تنها و گریان در کنار دیوار فرودگاه کابل پیدا کرد و پس‌از جست‌وجو برای یافتن خانواده‌اش او را به خانه خود آورد تا در کنار فرزندانش از او نیز مراقبت کند. سرانجام بستگان خانواده این کودک که در کابل زندگی می‌کنند، آدرس حمید صافی را یافتند و پس از هفت هفته مذاکره و التماس و حتی یک بازداشت کوتاه‌مدت، سرانجام سهیل احمدی به بستگانش در کابل تحویل داده شد.

آقای احمدی به رویترز گفت، برای یافتن فرزندش در فرودگاه تلاش زیادی کرد، اما سرانجام مسئولان عملیات تخلیه به او گفتند که احتمالا فرزندش با دیگر مسافران از کشور خارج شده است و او می‌تواند پس از رسیدن به آمریکا به فرزندش ملحق شود. با همین پیش‌فرض آقای احمدی و خانواده‌اش به پایگاه نظامی تگزاس رسیدند، اما ماه‌ها خبری از فرزندشان نبود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانواده جدید برای نوزاد تنها مانده

حمید صافی که آن روز خانواده برادرش را برای خارج شدن از افغانستان به فرودگاه کابل رسانده بود، در پشت دیوار فرودگاه نوزادی را دید که روی زمین افتاده است و گریه می‌کند. او کودک را در آغوش گرفت و به دنبال خانواده‌اش گشت، اما موفق به یافتن آن‌ها نشد. سپس تصمیم گرفت کودک را به خانه‌اش ببرد و در کنار سه دخترش از او نیز مراقبت کند. حمید صافی به رویترز گفت: «تصمیم گرفتم از او مراقبت کنم، اگر خانواده‌اش را یافتم او را به خانواده‌اش بازگردانم، اگر نه خودم او را بزرگ خواهم کرد.» آقای صافی و خانواده‌اش، نام کودک گم شده را محمد عابد گذاشتند و بیش از چهار ماه از او مانند عضو خانواده‌شان پذیرایی کردند.

پس‌ازانتشار خبر کودک گم شده و عکس‌های او در رویترز، زمینه تماس میان خانواده کودک گم شده و حمید صافی فراهم شد و میرزاعلی احمدی، پدر کودک که اکنون با خانواده‌اش در آمریکا به‌سر می‌برد، از پدر همسرش، محمدقاسم رضوی که در استان بدخشان زندگی می‌کند، خواست تا حمید صافی را پیدا کند و از او بخواهد که کودک را به خانواده‌اش بازگرداند.

حاشیه‌های بازگشت کودک گم شده به خانه پدربزرگ

پس‌ازآنکه آقای رضوی با مقداری هدیه برای خانواده صافی به کابل رسید، آقای صافی از تحویل دادن کودک به او خودداری کرد. او اصرار داشت که او و خانواده‌اش نیز به‌همراه کودک از افغانستان خارج شوند؛ اما ازآنجایی‌که آقای صافی هیچ درخواستی برای ورود به آمریکا نداده بود، این درخواست او بی‌نتیجه ماند.

خانواده کودک از سازمان بین‌المللی صلیب سرخ نیز درخواست همکاری کردند تا سهیل را با خانواده صافی به آمریکا انتقال دهند، اما مسئولان این سازمان گفتند که در چنین مواردی به گونه فردی تصمیم نمی‌گیرند.

سرانجام، آقای رضوی پس از این‌که احساس کرد گزینه‌های موجود تمام شده است، با پلیس محلی طالبان تماس گرفت و از یک آدم‌ربایی خبر داد؛ اما آقای صافی در حضور پلیس طالبان اتهام آدم‌ربایی را رد کرد و گفت او فقط از نوزاد مراقبت کرده است. آقای صافی برای مدت کوتاهی در بازداشت پلیس طالبان بود و سپس با یک توافق دوطرفه، خانواده کودک پذیرفت تا ۱۰۰‌هزار افغانی معادل ۹۵۰ دلار آمریکایی به حمید صافی برای مخارجی که در مدت مراقبت از کودک متحمل شده است، بپردازد و کودک را تحویل بگیرد.

سرانجام با اشک و اندوه خانواده صافی و شادمانی خانواده رضوی، سهیل کوچک به خانه پدربزرگش بازگشت. آقای رضوی به رویترز گفت، حمید صافی و خانواده‌اش به دلیل از دست دادن سهیل خیلی ناراحت شدند و اشک ریختند. او افزود: «من به حمید و همسرش گفتم، شما هنوز جوانید و خداوند به شما هم یک نه بلکه چندین فرزند پسر خواهد داد و از آن‌ها برای نجات کودک از فرودگاه سپاسگزاری کردم.»

پدر و مادر سهیل بازگشت دوباره او را به خانواده پدربزرگش با تماس ویدیویی تماشا می‌کردند و از پیدا کردن فرزندشان شادمان بودند. در همین حال آقای رضوی، پدربزرگ سهیل به رویترز گفت، تلاش می‌کند تا به‌زودی این کودک را به پدر و مادرش بازگرداند و این تنها مسئولیت او در قبال نوه‌اش است.