خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی: هواپیما را به عنوان سپر انسانی زدند تا بیندازند گردن آمریکا

این اولین گفت‌وگوی دکتر محسن اسدی لاری و دکتر زهرا مجد، دو استاد پزشکی مقیم ایران، است

والدین دو نفر از قربانیان هواپیمای اوکراینی ۷۵۲ در گفت‌وگو با تارنمای انصاف نیوز گفتند که به باور آن‌ها سپاه پاسداران این هواپیما را به عنوان سپر انسانی هدف گرفت و سرنگون کرد. این گفت‌وگو روز سه‌شنبه گذشته انجام و روز شنبه منتشر شده است. دکتر محسن اسدی لاری و دکتر زهرا مجد، هر دو عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران هستند، و این گفت‌وگو با آن‌ها در همین دانشگاه انجام شده است. دو فرزند این زوج، محمد حسین و زینب اسدی لاری، در میان ۱۷۶ سرنشین هواپیمای تهران-کی‌یف بودند که دو سال پیش با شلیک موشک سپاه پاسداران سرنگون شد و تمام سرنشینان آن کشته شدند.

دکتر اسدی لاری درس خوانده بریتانیا است، اما سابقه مدیریت کل همکاری‌های بین‌المللی وزارت بهداشت ایران را هم دارد. محمد حسین و زینب تنها فرزندان این دو بودند.

این چهره علمی برجسته در این گفت‌وگو به گزارش اگنس کالامارد، از سازمان ملل متحد، اشاره کرد و گفت: «ما واقعا به این نتیجه رسیدیم که این‌ها هواپیما را به عنوان سپر انسانی زدند. خیلی رک بگویم. چون الان پیچیده و بارها هم گفته‌ایم. شاید می‌خواستند بزنند و بیندازند گردن آمریکا. کما این ‌که این ‌کار را قبلا در اقدامات مشابهی هم انجام داده بودند.»

دکتر مجد نیز با تاکید بر این گمانه گفت که مقام‌های ایران خودشان هم عملا این نظر را تایید می‌کنند، می‌گوید: «اگر این هواپیما نمی‌افتاد، جنگ سختی همان روز بعد اتفاق می‌افتاد. آمریکا حمله می‌کرد و جان ده میلیون نفر به خطر می‌افتاد.»

دکتر لاری گفت علت این ‌که گزارش مقام‌های ایران در مورد این حادثه در اختیار خانواده‌ها قرار داده نشده این است که «مسائلی وجود دارد که اگر روشن شود، مشخصا تناقض‌هایش با واقعیت و سایر گزارش‌هایی که منتشر کرده‌اند، و تناقض‌هایش با سایر ادعاهایی که تا کنون مطرح شده است، روشن می‌شود.»

این دو گفتند که در روزهای پس از واقعه، خیلی از مقام‌های کشور به دیدار آن‌ها رفته‌اند و آن‌ها بسیاری را نپذیرفته‌اند. از جمله کسانی که با این دو دیدار کردند، حسین سلامی فرمانده سپاه، اسحاق جهانگیری معاون رئیس ‌جمهوری، و محمود واعظی سخن‌گوی دولت بودند. دکتر مجد گفت که خود خانواده به دیدار جواد ظریف، وزیر امور خارجه وقت ایران، نیز رفتند و او گفته بوده است که «یک دایره خیلی محدودی از این جریان خبر داشتند؛ حتی دایره دولت و آقای ظریف که عضو شورای عالی امنیت ملی بودند خبر نداشتند.»

دکتر لاری می‌گوید در روزهای اول سرنگونی هواپیما، مدام می‌گفته است: «این حرف‌ها یعنی چی؟ حرف ضد انقلاب را می‌زنید» و می‌افزاید که به هر کسی می‌گفته است «هواپیما را زدند»، پاسخ می‌داده که «حرف بیخود نگویید.» اما پس از اعلام رسمی و شواهد موجود، متوجه واقعیت امر شده است. او می‌افزاید: «من آن‌قدر بر سر خودم زدم که از هوش رفتم. نمی‌توانستم بپذیرم با موشکی که باید حافظ جان و امنیت بچه‌ها و مردم خودمان باشد، مسافران را بزنند؟ اصلا برای من قابل پذیرش نبود.»

این پدر داغدار با دقت توضیح می‌دهد که سیر وقایع چطور تایید کننده همان سناریو است که قصد سپاه «سپر انسانی» قرار دادن هواپیما و انداختن گردن آمریکا بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر مجد می‌گوید: «این‌ها باید در تاریخ بماند. ممکن است الان وضعیت به گونه‌ای باشد که نتوانید منتشر کنید. و متاسفانه جو به سمتی می‌رود که تحریف بیشتر و بیشتر می‌شود و متاسفانه فضای رعب و وحشت را زیاد می‌کنند.»

او در ادامه می‌گوید که آن عده از خانواده‌های قربانیان که ساکن ایران هستند، گاه به‌خاطر «ترس» سکوت می‌کنند و با رسانه‌ها گفت‌وگو نمی‌کنند.

گفت‌وگوی این پدر و مادر، که البته عضو انجمن خانواده‌های جان‌باختگان در کانادا نیستند، هم به صورت کتبی و هم به صورت ویدیویی ۴۵ دقیقه‌ای در انصاف نیوز منتشر شده است.

این دو می‌گویند که تا کنون با رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور مصاحبه نکرده‌اند و منتظر طی روندهای داخلی و برگزاری دادگاه بوده‌اند. اما مایوس شدن آن‌ها از روند دادگاه، باعث شده است دست به گفت‌وگو بزنند.

انصاف نیوز اعلام کرد که «برای پیگیری ادعاها و سوالات طرح شده در این گفت‌وگو» تلاش کرده با مسئولان مصاحبه کند، اما موفق نشده است. این نهاد خبری افزوده است که «همچنان آمادگی دارد که پاسخ‌های آن‌ها را منعکس کند.» این تارنما در ضمن گفته است نقل قول‌هایی که اسدی لاری و مجد از مسئولان کرده‌اند «با این احتمال که دقیق نباشد» حذف شده است.

از جمله مواردی که دکتر لاری به آن اعتراض کرده است، این است که گزارش کارشناسی نهادهای ایران در اختیار خانواده‌ها و وکلا قرار نگرفته است، در حالی که ابراهیم رئیسی، رئیس وقت قوه قضاییه، ادعا کرده بود که چنین خواهد شد. دکتر لاری گفت: «در نهایت، به نظر می‌رسد اراده چندانی برای رسیدگی جامع به موضوع نباشد. البته ما این مسیر را به هر دلیل طی می‌کنیم، گرچه برای ما فوق‌العاده سخت و عذاب‌آور است.»

دکتر لاری با اشاره به برگزاری دادگاه‌های روز ۳۰ آبان و ۷ آذر، راجع به مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی گفت: «این‌ها دائم از عدل علوی می‌گویند. کجاست عدل علوی؟ آیا همین است!‌ قطعا نیست. ما این را اصلا زیبنده انسانیت نمی‌دانیم.»

این دو در ضمن یادآوری کردند که نه‌تنها در ساعت‌های پس از واقعه اجازه ورود به منطقه را نیافته‌اند، که هنوز هیچ وسیله‌ای از بچه‌های خود را تحویل نگرفته‌اند، مگر گذرنامه سوخته زینب اسدی لاری را. دکتر لاری گفت: «نه لپ‌تاپ و نه حتی پول‌های آن‌ها تحویل داده نشده. چطور چنین چیزی ممکن است، که در صورتی که در عکس‌ها مشخص است که حتی عروسک پارچه‌ای باقی مانده است، اما وسایل الکترونیکی از بین رفته باشد! این احتمال می‌رود که اطلاعاتی در وسایل بچه‌ها بوده و در واقع بچه‌ها شاید در لحظات آخر فیلم‌هایی گرفته‌اند و اطلاعاتی بوده است که نمی‌خواهند در اختیار قرار گیرد. اکثر خانواده‌ها همین گونه بودند و شاید چند مورد نادر در اختیار خانواده‌ها قرار گرفت، که آن‌ها هم اطلاعاتشان پاک شده است. این‌ها خودش جای سوال است.»

دکتر لاری در ضمن تاکید کرد که خانواده‌ها به این ‌که دادگاه «رسیدگی به سانحه هواپیمای اوکراینی‌» نام داشته، معترض بوده‌اند و گفته‌اند این فاجعه نباید «سانحه» نام بگیرد و نام درست آن جنایت یا حداقل «سرنگونی» بوده است، و عمد یا غیرعمد بودن آن باید طی دادگاه روشن شود. البته این خانواده نیز مثل بسیاری خانواده‌های مقیم کانادا، اکنون به این نتیجه رسیده است که شلیک عمدی بوده است.