حمله راکتی به یک پایگاه نظامی در نزدیکی فرودگاه بغداد

منابع عراقی می‌گویند این حمله کشته و یا زخمی در پی نداشته است

یکی از سکوهای پرتاب راکت کاتیوشا که در نزدیکی فرودگاه بغداد کشف شد- بغداد نیوز

منابع امنیتی و نظامی عراق اعلام کردند که دست‌کم چهار موشک کاتیوشا روز چهارشنبه ۱۵ دی‌ماه به پایگاه نظامی ویکتوریا که میزبان نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد است، اصابت کرد.

در بیانیه ارتش عراق آمده است: «نیروهای امنیتی یک سکوی پرتاب با موشک در محله جهاد در غرب بغداد پیدا کردند.»

این منابع گفته اند که این حمله زخمی نداشته است.

مقامات آمریکایی در هفته‌های اخیر هشدار داده‌اند که انتظار افزایش حملات به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را دارند که بخشی از آن به دلیل نزدیک شدن به دومین سالگرد کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نظامی برجسته ایرانی است .

در حالی که هیچ گروهی مسئولیت حملات اخیر را بر عهده نگرفته است، گروه‌های نیابتی ایران در عراق وعده داده‌اند که انتقام ترور قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس معاون سابق حشد الشعبی عراق را خواهند گرفت.

حمله امروز سومین حمله این هفته به پایگاه‌های آمریکایی در عراق است. پیش‌تر هم منابع خبری از خنثی کردن حمله دو پهپاد خبر داده بودند. روز سه‌شنبه، پدافند هوایی عراق دو پهپاد بمب‌گذاری شده را هنگام نزدیک شدن به پایگاه عین‌الاسد، که همچنان میزبان نیروهای آمریکایی است و در غرب بغداد قرار دارد، سرنگون کرد.

قاسم سلیمانی روز ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ در حمله هواپیماهای بدون سرنشین در نزدیکی فرودگاه بغداد به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، کشته شد.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران روز دوشنبه گفت که ترامپ باید به خاطر قتل سلیمانی محاکمه شود وگرنه تهران انتقام قتل او را خواهد گرفت.

امسال هم مانند سال گذشته، تهران و متحدانش در سراسر خاورمیانه، ازجمله در بغداد، راهپیمایی‌ها و مراسمی را به همین مناسبت برگزار کردند. فالح الفیاض، رئیس حشد شعبی، روز شنبه در سخنرانی خود برای هواداران گروه‌های مسلح مورد حمایت جمهوری اسلامی در بغداد، کشتن سلیمانی و المهندس را «جنایتی ناقض حق حاکمیت ارضی عراق» دانست و خواستار تکمیل خروج نظامی آمریکا از عراق شد.

این درحالی است که دولت عراق هشتم دی‌ماه اعلام کرد که تمام نیروهای رزمی ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهبری آمریکا، آن کشور را ترک کرده‌اند. پیش‌تر آمریکا از پایان «عملیات رزمی» نیروهای آن کشور در عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ خبر داده، اما گفته بود که حدود ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی و یک‌هزار نیروی ائتلاف برای مشاوره، آموزش و کمک به نیروهای ارتش عراق، در آن کشور باقی خواهند ماند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما حشد الشعبی و شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق، بارها خواستار «خروج کامل» نیروهای آمریکایی از این کشور شده و تهدید کرده‌‌اند که درصورت باقی ‌ماندنشان در عراق پس از ۳۱ دسامبر (۱۱ دی‌ماه)، به آن‌ها حمله خواهند کرد.

مقام نیروهای ائتلاف روز سه‌شنبه در واکنش به حمله‌های اخیر، اعلام کرد: «هرچند که ما به ماموریت رزمی خود پایان داده‌ایم، همچنان از حق ذاتی دفاع از خود برخورداریم.»

او افزود: «اینها حمله به تاسیسات عراقی و حمله به مردم عراق و ارتشی است که از آن‌ها محافظت می کند. رد حضور ما در پایگاه‌های عراق به کمترین میزان ممکن رسیده است و ائتلاف دیگر پایگاه‌های خود را در عراق ندارد.»