در پی بارش شدید برف و باران، در افغانستان شرایط اضطراری اعلام شد

تداوم بارش‌ها خساراتی به مردم وارد کرده و در شماری از شهرها و روستاها، راه‌های ارتباطی مسدود شده است

 - Mohd RASFAN / AFP

بارش‌های شدید که از اواسط هفته در سراسر افغانستان آغاز شد، ویرانی‌ها و تلفاتی در نقاط مختلف این کشور به جا گذاشت و به همین دلیل، وزارت مبارزه با حوادث طالبان از روز چهارشنبه، ۱۵ دی، در این کشور حالت فوق‌العاده اعلام کرده است.

یک مقام‌ وزارت مبارزه با حوادث طبیعی طالبان به رادیو آزادی گفت که شدت باران و برف در مناطق مختلف افغانستان آنان را واداشت تا شرایط اضطراری اعلام کنند و تمامی نهادهای مرتبط با حوادث طبیعی در حالت آماده‌باش قرار گیرند. محمد امین وزیری در این گفت‌وگو افزود: «مواد موردنیاز برای این‌گونه حوادث قبلا به استان‌های افغانستان فرستاده شده است تا میان مردم خسارت‌دیده توزیع شود. از سوی دیگر، با وزارت فواید عامه (راهسازی) نیز مذاکره شده است تا مسیرهای مسدود شده از سیلاب و برف را به‌سرعت‌ دوباره باز کنند.»

درچند روز گذشته، به دنبال بارش شدید برف در گوشه‌وکنار افغانستان، مناطقی از این کشور وقوع سیلاب، ریزش بهمن و مسدود شدن جاده‌ها را شاهد بودند. شاهراه سالنگ در شمال کابل که بزرگ‌ترین شاهراه ترانزیت افغانستان است و به نوعی شاهرگ اقتصادی این کشور محسوب می‌شود، از سه‌شنبه‌ شب به دلیل بارش برف سنگین بسته شده است.

عبید‌الله عبید، مسئول منطقه سالنگ‌‌ها در وزارت راهسازی افغانستان، می‌گوید که شاهراه کابل به شمال افغانستان در سالنگ‌ها از ساعت ۱۸ سه‌شنبه به دلیل بارش سنگین برف مسدود شده است. به گفته عبید، ارتفاع برف در سالنگ جنوبی به ۱۶۰ سانتی‌متر و در سالنگ شمالی به ۱۲۰ سانتی‌متر رسیده است و اگرچه ماشین‌های پاک‌سازی جاده‌ها از سه‌شنبه‌شب در حال فعالیت‌اند، به دلیل حجم و عمق برف هنوز نتوانسته‌اند مسیر را به روی خودروها باز کنند.

او  احتمال داده است که شاهراه کابل- شمال افغانستان تا ظهر چهارشنبه دوباره قابل تردد شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان، سقوط صخره در مسیر شاهراه کابل-شرق افغانستان که مهم‌ترین شاهراه‌ افغانستان است، مسدود شدن این جاده را سبب شده و این مسیر نیز تا صبح چهارشنبه بسته بوده است. حمیدالله مصباح، سخنگوی وزارت راهسازی امارت طالبان، می‌گوید این صخره بزرگ که به دلیل بارش باران و لغزندگی زمین در منطقه ماهیپر، تا میان شاهراه کابل- شرق افغانستان سر خورده بود، پس از چندین ساعت تلاش، خرد و مسیر جاده پاکسازی شده است.

در مسیر شاهراه کابل- قندهار نیز دو پل کوچک به دلیل سیلاب، از بین رفته‌اند که عبور و مرور را مختل کرده است. مقام‌های حکومت طالبان می‌گویند که این مشکل را حل کرده‌اند.

بارش باران در غرب افغانستان هم سرازیر شدن سیلاب را سبب شده است. در استان‌های فراه و نیمروز در غرب افغانستان، سیلاب‌های شدید به راه افتاده است و گفته می‌شود که این سیلاب‌ها تلفاتی نیز به جا گذاشته‌اند اما هنوز از تعداد آن‌ها خبری در دست نیست. حکومت طالبان اعلام کرده است که با استفاده از هلی‌کوپترهایی که در اختیار دارند، برخی از کسانی را که در سیلاب‌ گیر افتاده بودند، نجات داده‌ است.

در مناطق مرکزی افغانستان، هم بارش برف بیشتر جاده‌ها را بسته است. در استان غور که از فقیرترین استان‌های افغانستان است، ارتباط بین بیشتر شهرستان‌ها با فیروزکوه، مرکز غور، قطع شده است. در بامیان و دایکندی نیز جاده‌ها به دلیل بارش بی‌وقفه برف مسدودند و برخی از ‌آن‌ها به‌تازگی باز شده‌اند.

در شمال افغانستان نیز سقوط بهمن تلفاتی را به مردم محلی وارد کرده است. مقام‌های محلی از کشته شدن چهار نفر در شهرستان راغستان بدخشان خبر می‌دهند، اما به باور مردم محلی، تلفات بیش از این است زیرا به دلیل مسدود بودن راه‌ها هنوز هیچ نیروی امدادی به محل سقوط بهمن نرسیده است.

تا همین دو هفته قبل و با وجود سپری شدن سه ماه پاییز، در سراسر افغانستان هیچ بارشی رخ نداد تا حدی که در چند استان، مردم نماز باران خواندند؛ اما در یک هفته گذشته، بارش سنگین باران و برف، مصیبت‌های زیادی به سر مردم آورده است.

به گفته کارشناسان، به دلیل فقدان زیرساخت‌های عمرانی در افغانستان، بارش برف و باران در این کشور همیشه خسارت‌‌زا بوده است؛ تا جایی که خیابان‌های کابل، پایتخت افغانستان، هم با کمترین برف و باران غرق آب می‌شوند و تردد در آن‌ها به‌سختی ممکن است.