وزیر خارجه اسرائیل: باید اقدام نظامی علیه ایران روی میز باشد

تل‌آویو می‌گوید ایران در مذاکرات وین به دنبال اتلاف وقت برای توسعه برنامه هسته‌ای است

 AFP

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل می‌گوید برای جلوگیری از توسعه هسته‌ای ایران و تأمین امنیت اسرائیل، در انجام هر اقدامی حتی به طور یک‌جانبه تردید نخواهد کرد.

 او در پاسخ به سؤالات خبرنگار ژاپن نیوز گفت: «در حالی که ما در اسرائیل به یافتن یک راه حل جامع و دائمی برای از بین بردن تهدید هسته‌ای ایران امیدواریم، باید اقدام نظامی نیز روی میز باشد.»

لاپید از زمان تشکیل دولت ائتلافی نفتالی بنت در ژوئن سال گذشته آغاز به کار کرد و قرار است در سال ۲۰۲۳ به‌عنوان نخست وزیر، جایگزین بنت شود. او در پاسخ‌های خود با اشاره به مذاکرات غیرمستقیم در حال انجام بین آمریکا و ایران برای احیای توافق هسته‌ای، مخالفت خود را با این روند اعلام کرد.

وزیر خارجه اسرائیل در این باره گفت: «نمی‌توان اجازه داد ایران برای خرید زمان مذاکره کند، میلیاردها دلار از رفع تحریم‌ها کسب کند، جهان را فریب دهد و برنامه هسته‌ای خود را پنهانی پیش ببرد».  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی بر اهمیت فشار بر ایران از طریق تحریم‌های اقتصادی و افزایش نظارت تاکید کرد. او همچنین اظهار داشت چون ایران مجهز به سلاح هسته‌ای منجر به مسابقه تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه می‌شود، «تمام جهان باید با عزم جدی برای توقف برنامه هسته‌ای و فعالیت‌های مخرب خود جزم کند».

حمله احتمالی اسرائیل به ایران همچنان از موضوع‌های داغ آن کشور است. آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل اعلام کرد که دستور داده است طرح عملیاتی جدیدی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران آماده شود. افزون بر این‌که برای آمادگی به چنین حمله‌ای، اسرائیل بودجه ارتش خود را نیز افزایش داده است. همچنین، کوخاوی در صحبتی که در کمیسیون امور خارجه و دفاع کنست اسرائیل داشت، اعلام کرد که ارتش در حال تسریع برنامه‌ریزی عملیاتی و آمادگی برای مقابله با ایران و تهدید نظامی هسته‌ای آن کشور است.

چاک فره‌لیچ، معاون مشاور سابق امنیت ملی اسرائیل که اکنون استاد علوم سیاسی در دانشگاه‌های کلمبیا در نیویورک و تل‌آویو در اسرائيل است، در مقاله‌ای در روزنامه هاآرتص نوشت: «از زمانی که احتمال توافق فوری هسته‌ای کم‌رنگ شده است، بسیاری به غلط کاغذ سیاه می‌کنند و می‌نویسند اسرائیل گزینه نظامی ندارد. اما اسرائیل اگر حتی قرار باشد به‌تنهایی با ایران روبه‌رو شود، دست به حمله خواهد زد.»

بیشتر از جهان