تجمع و اعتراض به عزل امام جمعه اهل سنت در آزادشهر

نیروهای امنیتی پس از نماز جمعه گالیکش با هواداران مولانا گرگیج درگیر شدند و تیراندازی کردند

برخی منابع روز جمعه دهم دی ماه، از درگیری نیروهای امنیتی با حامیان مولانا گرگیج، امام جمعه عزل شده آزادشهر، خبر دادند.

به گزارش هرانا، کمپین فعالین بلوچ ویدیوهایی از این رویداد را منتشر کرد و نوشت که «ماموران امنیتی در شهر گالیکش مستقر شده و پس از نماز جمعه تظاهرات مسالمت‌آمیز شهروندان بلوچ در حمایت از مولانا گرگیج را سرکوب کردند.»

تارنمای ایران‌وایر هم  از تجمع و اعتراض پس از نماز جمعه در گالیکش خبر داد.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، حاکی از اعتراض مخالفان و همچنین شنیده شدن صدای تیراندازی در گالیکش بود.

به نوشته ایران‌وایر، نیروهای امنیتی پس از نماز جمعه گالیکش در استان گلستان با هواداران مولانا گرگیج، درگیر شدند و تیراندازی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک هفته پیش، مولوی محمدحسین گرگیج، روحانی اهل سنت، که عزل او از سمت امام جمعه آزادشهر در استان گلستان اعتراض‌ها و واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشت، به فرمانداری شهرستان گالیکش احضار شد.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، در پی تجمع گروهی از شهروندان در مقابل ساختمان فرمانداری، گرگیج در نهایت پس از ساعاتی از فرمانداری خارج شد.

مولوی گرگیج، نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران، هفته گذشته، در پی بیان برخی انتقادهای مذهبی، طی حکمی از امامت جمعه آزادشهر برکنار کرد.

این اقدام پس از آن رخ داد که او در خطبه‌های نماز جمعه ۱۹ آذرماه گفت: «مادر زین‌العابدین دختر یزدگرد بود که حضرت عمر پس از فتح ایران به نکاح حضرت حسین درآورد و ۹ امام پس از آن از همین نسل به وجود آمدند؛ پس اگر خلافت حضرت عمر را نپذیریم، اعتبار امامان و نسَب آنان را زیر سوال برده‌ایم.»

هم‌زمان ویدیویی هم از مولوی گرگیج منتشر شد که او را در حال خواندن متنی از روی کاغذ نشان می‌داد و در آن ضمن دعوت از طرفداران خود به شرکت در نماز جمعه، از آن‌ها خواست «تحت‌تاثیر جوسازی‌ها و فراخوان‌ها» قرار نگیرند. او در این ویدیو، که برخی آن را «اعتراف اجباری» توصیف کردند، پرهیز از دامن زدن به «اختلاف‌های داخلی» را خواستار شد».

سپس «ندامت‌نامه»‌ای ظاهرا از سوی او منتشر شد که در آن آمده بود: «علت سخنرانی بنده نصب بنرهای توهین‌آمیز در کوچه‌ها، خیابان‌ها و برخی از سخنان تفرقه‌افکن در ایام فاطمیه است؛ هزاران بار به خدا پناه می‌برم که در دل اینجانب نسبت به خاندان رسول گرامی (ص) و سُلاله پاکش کینه، کدورت، عداوت باشد یا اهانتی روا دارم.»