هند نشست مهم امنیتی در مورد افغانستان برگزار می‌کند

مشاور امنیت ملی پاکستان گفت: «خرابکار نمی‌تواند صلح‌آفرین باشد»

شورای امنیت ملی هند قرار است در روز دهم نوامبر (۱۹ آبان) میزبان نشست مهم امنیتی با موضوع افغانستان باشد. برای شرکت در این نشست از مشاوران امنیت ملی کشورهای روسیه، ایران، پاکستان، ازبکستان، چین، و تاجیکستان دعوت شده است.

رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که وزارت امور خارجه هندوستان برای همه کشورهایی که قرار است در این نشست شرکت کنند، از جمله پاکستان، دعوت‌نامه فرستاده است. با این حال، موید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان، دیروز سه‌شنبه در نشستی خبری در اسلام‌آباد گفت که در این نشست که به میزبانی هند برگزار خواهد شد، شرکت نخواهد کرد.

موید یوسف در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که دلیل شرکت نکردن وی در نشست امنیتی هند را پرسید، گفت: «من به هند نخواهم رفت، زیرا خرابکار نمی‌تواند صلح‌آفرین باشد.» موید یوسف از نقش هند در افغانستان انتقاد کرد و گفت که این نشست کمکی به اوضاع افغانستان نخواهد کرد.

مقام‌های پاکستان و هند همواره از نقش مخرب یکدیگر در افغانستان و استفاده از خاک افغانستان علیه منافع یکدیگر انتقاد کرده‌اند. مقام‌های هند بارها مدعی شده‌اند که پاکستان از شورشگری و تروریسم در افغانستان به عنوان ابزاری برای ضربه زدن به منافع کشورهای منطقه، از جمله هند، استفاده می‌کند. در بیست سال گذشته، پاکستان نیز همواره مدعی بوده است که هند در هماهنگی با سازمان‌ امنیت ملی افغانستان، از تروریست‌های پاکستانی در داخل خاک پاکستان حمایت می‌کند. از سوی دیگر، رسانه‌های هند گزارش دادند که ممکن است افزایش تنش‌ها میان هند و پاکستان بر سر منطقه کشمیر در روزهای اخیر، باعث شده باشد که مشاور امنیت ملی پاکستان از سفر به دهلی خودداری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موضع مشاور امنیت ملی پاکستان در مورد شرکت نکردن در نشست امنیتی که قرار است به میزبانی هند در دهلی برگزار شود، نشان می‌دهد که اختلاف میان این دو کشور بر سر مسئله افغانستان همچنان عمیق و گسترده است. از سخنان موید یوسف برمی‌آید که او نقش هند در افغانستان را «خرابکاری» می‌بیند و تلاش‌های هند در برقراری صلح و ثبات در افغانستان را کاملاً نادیده می‌گیرد.

در اوایل ژوییه و هم‌زمان با پیشروی جنگجویان طالبان به سمت مراکز شهرها، هند از نخستین کشورهای منطقه بود که نمایندگی‌های سیاسی‌اش در کابل و استان‌های افغانستان را تعطیل کرد. دیپلمات‌های هند از اواخر ماه ژوییه که سقوط پی‌درپی شهرهای افغانستان به دست طالبان آغاز شد، آن کشور را ترک کردند و تا کنون به محل ماموریت خود در کابل بازنگشته‌اند. ضمن این که سفارت و کنسولگری‌های هند در افغانستان نیز تعطیل‌اند.

مقام‌های هندی طی نزدیک به سه ماه اخیر و پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، هیچ تماسی با این گروه نداشته‌اند. با این حال، برگزاری نشست امنیتی به میزبانی هند در مورد افغانستان، نشان می‌دهد که هند دوست ندارد جای خود را در بازی‌های سیاسی و امنیتی در افغانستان به رقیبان منطقه‌ای‌اش واگذار کند.