بیت‌کوین امسال ۱۰۰ هزار دلاری نشد؛ سال آینده می‌شود؟

فقط ۲۱ میلیون بیت‌کوین موجود خواهد بود و عایدی استخراج این رمزارز هر چهار سال یک بار نصف می‌شود

بیت‌کوین در مسیر رسیدن و عبور از مرز ۱۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۲۲ است-Ozan KOSE / AFP

به گفته طراح یک مدل معروف بهای بیت‌کوین که افزایش قیمت سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰ را به‌درستی پیش‌بینی‌ کرده بود، به‌رغم ناکامی بازار رمزارز در رسیدن به نقطه هدف ۱۰۰ هزار دلاری در دسامبر ۲۰۲۱، این مدل همچنان «بی‌عیب‌و‌نقص» است.

مدل انباشت به عرضه (S2F)، که تحلیلگر هلندی با نام مستعار پلن‌بی (PlanB) طراحی کرده، بر این مبنا است که کمیابی بیت‌کوین نوسان‌های بلندمدت بازار را تعیین می‌کند. فقط ۲۱ میلیون بیت‌کوین موجود خواهد بود و عایدی استخراج این رمزارز‌ــ روندی که بیت‌کوین به وجود می‌آید‌ــ تقریبا هر چهار سال یک بار نصف می‌شود.

مدل انباشت به عرضه با تقسیم موجودی (انباشت) بیت‌کوین به تولید (عرضه) آن، پیش‌بینی می‌کند که این رمزارز در میانه هر دوره چهار ساله، پیوسته شاهد قله‌های قیمتی بالاتر خواهد بود‌ــ الگویی که در سال‌های ۲۰۱۳، ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱ دنبال شد.

بیت‌کوین در نوامبر به رکوردی جدید نزدیک به ۶۹ هزار دلار رسید، بیش از سه برابر قله قیمتی سال ۲۰۱۷، اما بعد دوباره پایین آمد و اکنون در محدوده ۵۰ هزار دلار در نوسان است. این از پیش‌بینی شش رقمی پلن‌بی بسیار دور است، اما این تحلیلگر مدعی است بهای فعلی هنوز در رده‌های پایین‌تر محدوده پیش‌بینی انباشت به عرضه باقی مانده است و می‌تواند در سال ۲۰۲۲، شاهد رکوردهای جدیدی باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 پلن‌بی در توییتر نوشت: «نکته کلیدی این است که بیت‌کوین ۵۱ هزار دلاری هنوز در در محدوده انحراف معیار مدل انباشت به عرضه قرار دارد (تقریبا بین ۵۰ هزار دلار تا ۲۰۰ هزار دلار). اگر بیت‌کوین تا ۲.۵ سال آینده، در محدود یک انحراف معیار باقی بماند، پس مدل انباشت به عرضه همچنان برایم معتبر و البته قابل‌استفاده است.»

«ارائه برآورد نقطه‌ای عاقلانه نبود و باید به برآورد محدوده‌ای اکتفا می‌کردم. اما به گمانم این همان نکته‌ای است که بعضی افراد درک نمی‌کنند: رسیدن به ۱۰۰ هزار دلار خوشایند بود اما محدوده ۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار هم خوب است.»

پیش‌بینی‌های دقیق پلن‌بی در ۱۸ ماه گذشته برایش بیش از ۱.۵ میلیون دنبال‌کننده در توییتر در پی داشته است، اما به نظر می‌رسد برای برخی این سوال ایجاد شده است که آیا ناکامی در مشاهده سودهای چشمگیر در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۱ به این معنی است که مدل انباشت به عرضه دیگر درست و معتبر نیست.

کاربری در پاسخ به توجیه پلن‌بی که گفت مدل انباشت به عرضه پیش‌بینی محدوده است نه تخمین نقطه‌ای، نوشت: «وقتی مدل عمل نکند و لازم باشد سه تا چهار مدل دیگر بسازی، می‌فهمی که مدل خوبی نیست.» یکی دیگر از دنبال‌کننده‌های پلن‌بی تصویر گرافیکی متحرکی به اشتراک گذاشت از دروازه‌هایی که جابه‌جا می‌شوند.

بگذارید روشن بگویم:

۱) به نوامبر ۹۸ هزار دلاری و دسامبر ۱۳۵ هزار دلاری نرسید= مدل کف [قیمت] شکست خورد

۲) به دسامبر ۱۰۰ هزار دلاری نرسید: قبلا گفتم که اگر بیت‌کوین در دسامبر ۲۰۲۱ کمتر از ۱۰۰ هزار دلار باشد، پس مدل انباشت به عرضه «از مسیر خارج شده»، «از اعتبار افتاده»، «منسوخ» شده است. صادقانه بگویم تلاشی اشتباه برای توضیح « میانگین ۱۰۰ هزار دلاری این دوره» و تحلیل بازگشت [به میانگین] بود.

پلن‌بی (100trillionUSD@) ۲۴ دسامبر ۲۰۲۱

شماری از کارشناسان بازار رمزارز که ایندیپندنت با آن‌ها تماس گرفته است اخیرا پیش‌بینی کرده‌اند بیت‌کوین با توجه به پذیرش روزافزون و افزایش سرمایه‌گذاری سازمانی در این رمزارز، در مسیر رسیدن و عبور از مرز ۱۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۲۲ است.

بقیه هشدار داده‌اند با بی‌ثباتی‌ اقتصادی ناشی از افزایش اخیر موارد ابتلا به کووید و محدودیت‌هایی که در پی داشته است، رکود بهای بیت‌کوین می‌تواند در سال جدید ادامه داشته باشد.

الکسی کیرینکو، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اکسانت (Exante)، گفت: «اوایل سال ۲۰۲۲ شاید شاهد کشمکش و دشواری در بازار رمزارزها باشیم، به‌خصوص در میانه نگرانی‌ها در مورد دورنمای کلی اقتصاد کلان، ادامه بی‌ثباتی و تورم بالای مرتبط با کووید، و سردرگمی بانک‌های مرکزی در مورد اینکه به مقابله جدی با تورم برخیزند یا همچنان صبوری پیشه کنند.»

پلن‌بی همواره هشدار داده است که بحران‌های ژئوپلتیک و سایر رویدادهای پیش‌بینی‌نشده می‌توانند مدل انباشت به عرضه را از مسیر خارج کنند.

او در ماه سپتامبر به ایندیپندنت گفت: «یک اتفاق پیش‌بینی‌نشده مانند ممنوعیت بیت‌کوین، تشدید شیوع کووید [یا] جنگ با چین می‌تواند تمام این پیش‌بینی‌ها را نقش بر آب کند.»   

© The Independent

بیشتر از اقتصاد