«ایران بابت حملات سایبری به مجامع بین‌المللی شکایت خواهد کرد»

ایران در دهه‌های اخیر با حمله‌های متعدد سایبری به زیرساخت‌های خود روبرو بوده است

عکس از خبرگزاری فارس

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در دیدار با غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، وعده داد حمله‌های سایبری به ایران را در مجامع بین‌المللی پیگیری می‌کند و هم‌زمان به صادرات توانمندی‌های غیرعاملی به هم‌پیمانان منطقه‌ای ایران اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر خارجه ایران در این دیدار که سه‌شنبه، ۷ دی‌ماه برگزار شد، گفت: «حمله‌های سایبری علیه زیرساخت‌های کشور را در مجامع بین‌المللی پیگیری خواهیم کرد.»

ایران در دهه‌های اخیر با حمله‌های متعدد سایبری به زیرساخت‌های خود روبرو بوده است و سازمان پدافند غیرعامل نتوانسته است امنیت زیرساخت‌های کلیدی را حفظ کند.

در سال ۱۳۸۹ بدافزار استاکس‌نت، تاسیسات هسته‌ای ایران ازجمله نیروگاه بوشهر را هدف قرارداد. هک شدن دوربین‌های زندان اوین و اختلال در جایگاه‌های سوخت‌ در ابتدای آبان ماه امسال، نمونه‌های اخیر این‌گونه حمله‌های سایبری به شمار می‌روند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت ایران عمدتا کشورهای اسرائیل و آمریکا را مسئول این‌گونه حمله‌ها اعلام می‌کند. از سوی دیگر ایران خود به طراحی و انجام حمله‌های سایبری به زیرساخت‌های کلیدی کشورهای دیگر متهم شده است. مقام‌های آمریکایی در ماه نوامبر چند فرد و شرکت ایرانی را به اتهام دست داشتن در حمله‌های سایبری در جریان انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا تحریم کردند و مورد پیگرد قرار دادند.

وزیر خارجه ایران در این دیدار با تاکید بر توان و ظرفیت‌ علمی کشور و اشاره به نیاز سایر کشورها ازجمله برخی کشورهای همسایه درزمینه مسائل مربوط به پدافند غیرعامل، وعده داد از همه ابزارهای حقوقی و سیاسی موجود در وزارت خارجه برای توسعه این بخش استفاده می‌کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل نیز با تاکید بر توانایی‌های ایران در این حوزه ازجمله دارا بودن بیش از ٢۵٠ کالای راهبردی، خواستار همکاری با کشورهای دوست شده است.

تاکید این دو مقام ارشد سیاسی و نظامی بر صدور خدمات پدافند غیرعامل به منطقه و کشورهای دیگر می‌‌تواند نشان‌دهنده عزم دولت ایران برای تسلیح سازمان‌های وابسته و نیابتی خود به توانایی خرابکاری‌ سایبری و زیرساختی باشد.