فرمانده سنتکام: اگر جنگی با ایران دربگیرد، یک سال طول می‌کشد

مک‌کنزی معتقد است که موشک‌‌های ایران به «تهدیدی فوری‌تر» از برنامه هسته‌ای آن تبدیل شده‌اند

تهران با تنوع و تعداد زیاد موشک‌هایش به توانی دست یافته است که مک‌کنزی آن را «تفوق» در میدان می‌‌‌داند- Alex Wong/Getty Images/AFP

کنت مک‌کنزی، فرمانده سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، معتقد است که اگر ایران به نیروهای آمریکایی حمله کند، «جنگی خونبار» درمی‌گیرد که به‌مدت «یک سال» طول می‌کشد، اما آمریکا هرچند که در آن آسیب خواهد دید، در نهایت پیروز می‌شود.    

رابین رایت، روزنامه‌نگار و تحلیلگر شناخته‌شده آمریکایی، در مقاله‌ای برای شماره جدید هفته‌نامه نیویورکر که روز دوشنبه، ششم دی‌ماه در وب‌سایت آن منتشر شد، تحلیل ژنرال مک‌کنزی از توانایی‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران و جنگ احتمالی با آن کشور را نقل کرده است.

این فرمانده آمریکایی که رهبری عملیات نظامی ایالات متحده در سراسر خاورمیانه و جنوب آسیا را برعهده دارد، درمورد درگیری با ایران، گفته است: «اگر آن‌ها به‌طور غیرمنتظره حمله کنند، جنگی خونبار درمی‌گیرد. ما به‌شدت آسیب می‌بینیم و در درازمدت پیروز خواهیم شد؛ اما این یک سال طول می‌کشد.» 

مک‌کنزی همچنین تاکید کرد که توانایی‌های هسته‌ای تهران تنها خطری نیست که ازسوی جمهوری اسلامی جهان را تهدید می‌کند و «موشک‌‌ها»ی آن، درحال حاضر به «تهدیدی فوری‌تر» از برنامه هسته‌ای ایران تبدیل شده‌اند.

او حمله ایران به پایگاه هوایی عین‌الاسد در عراق با یازده موشک بالیستیک را نشانه‌ای بر این موضوع دانست و گفت که هرچند راکت‌ها و موشک‌های ایران به‌مدت چند دهه به‌شدت غیردقیق بود، در این حمله «آن‌ها تقریبا به همان جایی‌که در نظر گرفته شده بود، اصابت کردند.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بامداد ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸، در انتقام کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس، با موشک‌های بالیستیک به پایگاه عین‌الاسد، محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق حمله‌ کرد که البته این حملات کشته‌ای درپی نداشت.

فرمانده سنتکام افزود: «اکنون آن‌ها می‌توانند به‌طور موثر درسراسر پهنا و عمق خاورمیانه حملاتی را انجام دهند. آن‌ها می‌توانند حمله‌هایی دقیق و سنگین ترتیب بدهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته رایت، نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران هنوز ضعیف است، توان کشتی‌ها و تانک‌هایش درحد متوسط است و ارتش آن، توان حمله به کشوری دیگر و تصرف قلمرو آن‌ها را ندارد، اما در عوض، بر توسعه «موشک‌هایی با برد بیشتر، دقت بالاتر و قدرت تخریب سنگین‌تر» تمرکز کرده است. 

براساس این مقاله، ایران اکنون یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان موشک در جهان است. به گزارش آژانس اطلاعات دفاعی دولت فدرال ایالت متحده، زرادخانه موشکی حمهوری اسلامی ایران، «بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین» در خاورمیانه است. 

به نوشته رایت، تعداد موشک‌هایی که ایران می‌تواند شلیک کند، بیشتر از میزانی است که دشمنانش -شامل ایالات متحده و اسرائیل - بتوانند سرنگون یا منهدم کنند. تهران به توانی دست یافته است که مک‌کنزی آن را «تفوق» می‌نامد –سطحی از توانایی که در آن یک کشور دارای تسلیحاتی است که مقابله با آن یا مغلوب کردنش را بسیار دشوار می‌کند. 

فرمانده سنتکام گفته است: «ظرفیت راهبردی ایران در نبرد اکنون بسیار زیاد است… آن‌ها در میدان تفوق دارند- توانایی اشباع کردن [میدان نبرد از موشک].»

رابین رایت از یوزی روبین، اولین رئیس سازمان دفاع موشکی اسرائیل نیز نقل می‌کند که برنامه موشکی ایران را «بسیار پیشرفته‌تر از پاکستان» دانسته است. 

براساس ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا، جمهوری اسلامی هزاران موشک بالیستیک دارد، که برخی از آن‌ها می‌توانند تا بیش از دوهزار کیلومتر در هر جهتی برسند - در شرق تا اعماق هند و چین، در شمال به مناطق بالای روسیه، همچنین به یونان و سایر بخش‌های اروپا در غرب؛ و در جنوب تا اتیوپی، در شاخ آفریقا. 

ایران همچنین صدها موشک کروز دارد که می‌توانند از زمین یا کشتی شلیک شوند و با پرواز در ارتفاع پایین، از چند جهت حمله کنند. رهگیری آن‌ها برای رادارها یا ماهواره ها سخت‌تر از موشک‌های بالیستیک است. 

رابین رایت با اشاره به حمله سال ۲۰۱۹ با موشک‌های کروز و پهپادها با تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی و تعطیلی موقت نیمی از تولید بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت جهان، می‌نویسد: «موشک‌های کروز توازن قوا را در منطقه خلیج فارس تغییر داده است.»

پیشرفت‌های برنامه موشکی ایران درحالی است که کشورهای غربی بارها برنامه توسعه موشک‌های بالیستیک را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد دانسته‌اند. این قطعنامه از جمهوری اسلامی ایران خواسته بود که هرگونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالیستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را متوقف کند. 

در مقابل، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها گفته‌اند که توسعه موشک‌های بالیستیک این کشور به‌منظور تقویت توان بازدارندگی این کشور است و در تضاد با قطعنامه ۲۲۳۱ نیست. آن‌ها تاکید کرده‌اند که برنامه موشکی ایران قابل مذاکره نیست. 

هفته گذشته نیز ایران در رزمایش نظامی «پیامبر اعظم-۱۷»، با نمایش توان موشکی خود، ۱۶ فروند موشک بالیستیک مختلف خود را به‌طور هم‌زمان به اهداف ازپیش تعیین‌شده شلیک کرد. سپاه پاسداران اعلام کرد که پرتاب این موشک‌ها بخشی از «شبیه‌سازی حمله به تاسیسات اتمی دیمونای اسرائیل» بوده است.