نابغه ایرانی‌تبار از قهرمان شطرنج جهان شکست خورد

فیروزجا در روز اول این مسابقات باختی را تجربه نکرده بود و حاصل کارش سه پیروزی و دو تساوی بود

در رقابت‌های شطرنج سریع قهرمانی جهان، دو چهره مطرح این رشته برابر هم قرار گرفتند. علیرضا فیروزجا، استاد نوجوان ایرانی‌الاصل که در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و به رتبه دوم رنکینگ جهانی رسیده است، روز دوشنبه، ۲۷ دسامبر، در برابر کارلسن، نفر اول دنیا، قرار گرفت و مسابقه آن‌ دو در نهایت با پیروزی کارلسن به پایان رسید.

 در این بازی که در دور هفتم رقابت‌های جهانی برگزار می‌شد، علیرضا فیروزجا با مهره سیاه مقابل کارلسن بازی کرد.

کارلسن در سال‌های اخیر اختلاف زیادی بین خود و رقبایش ایجاد کرده است، اما اخیرا از فیروزجا به عنوان یکی از شطرنج‌بازانی که می‌تواند جایگاه او را تهدید کند، نام برده و اعلام کرده بود که اشتیاق زیادی برای بازی برابر نابغه ایرانی‌الاصل شطرنج دارد. فیروزجا در روز اول این مسابقات باختی را تجربه نکرده بود و حاصل کارش سه پیروزی و دو تساوی بود. 

در دسامبر ۲۰۱۹، وقتی این شطرنج‌باز ایرانی برای جلوگیری از رویارویی با رقیب اسرائیلی، از اعزام به رقابت‌های جهانی منع شد، اعلام کرد که دیگر با نام و پرچم جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی شرکت نمی‌کند. در واقع، ماجرا از این قرار بود که جمهوری اسلامی ایران برای ممانعت از رویارویی علیرضا فیروزجا با رقیب اسرائیلی، اجازه نداد او به رقابت‌های کارلسروهه آلمان اعزام شود و این موضوع موجب شد که این ورزشکار ایرانی و خانواده‌اش مهاجرت را انتخاب کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او پیش‌تر در گفت‌وگویی درباره این که چرا به فرانسه مهاجرت کرده است، گفته بود: «تورنمنت‌های بزرگی در سطح اروپا برگزار می‌شود که سفر از فرانسه به این تورنمنت‌ها بسیار راحت‌تر است. ضمن این که فرانسه مقصد بسیاری از بازیکنان خوب دنیا است و لیگ این کشور هم یکی از بهترین لیگ‌های دنیا محسوب می‌شود.»

در سال‌های اخیر برخی ورزشکاران ایرانی به دلیل دخالت دادن سیاست در ورزش و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جمهوری اسلامی ایران، تصمیم گرفتند ایران را ترک کنند. کیمیا علیزاده نیز یکی از آن‌ها است که پس از اعلام مهاجرت همیشگی از ایران، در المپیک ۲۰۲۰ توکیو در قالب تیم پناهندگان در مسابقات شرکت کرد.

کامران شیرازی، مهرشاد شریف، الشن مرادی، درسا درخشانی،غزل حکیمی‌فرد، شهره بیات و میترا حجازی‌پور دیگر ورزشکاران ایرانی‌الاصل رشته شطرنج‌ هستند که در سال‌های اخیر به آمریکا، سوئیس، بریتانیا، و فرانسه پناهنده شده‌ یا مهاجرت کرده‌اند.

پیش‌تر، میترا حجازی‌پور، استاد بزرگ شطرنج، اعلام کرده بود که از این پس با ملیت فرانسوی در مسابقات جهانی شرکت می‌کند.

در حال حاضر در تارنمای فدراسیون جهانی شطرنج ملیت او به فرانسوی تغییر کرده است.

این ملی‌پوش سابق ایرانی شطرنج پس‌ازآن که بدون رعایت حجاب اجباری موردنظر نظام جمهوری اسلامی ایران در مسابقات شطرنج سریع و برق‌آسا در روسیه شرکت کرد، از تیم ملی اخراج شد.

بیشتر از ورزش