نخست‌وزیر سومالی به دلیل فساد مالی از کار معلق شد

«نخست‌وزیر تهدیدی جدی برای فرایند انتخابات است و از وظایف خود فراتر رفته است»

 تا وقتی که تحقیقات در مورد اتهام فساد مالی‌ محمد حسین روبل، نخست‌وزیر سومالی کامل نشود، او از کار معلق خواهد بود - توییتر MohamedHRoble

محمد عبداللهی محمد، رئیس‌جمهوری سومالی، در روز دوشنبه، محمد حسین روبل، نخست‌وزیر این کشور، را تا مشخص شدن نتایج تحقیق در مورد فساد مالی او، از کار معلق کرد.

دفتر رئیس‌جمهوری سومالی در بیانیه‌ای ضمن متهم کردن نخست‌وزیر به جلوگیری از تحقیقات در مورد یک پرونده زمین‌خواری اعلام کرد: «رئیس‌جمهوری تصمیم گرفت نخست‌وزیر محمد حسین روبل را از کار معلق کند و به دلیل رابطه او با موارد فساد مالی، اختیاراتش را سلب کند.»

به گزارش رویترز، او تا وقتی که تحقیقات در مورد اتهام فساد مالی‌ او کامل نشود، معلق خواهد بود.

این حکم تعلیق یک روز پس از آن صادر شد که این دو مقام سومالی در یک درگیری لفظی یکدیگر را به مانع‌تراشی منجر به تاخیر در روند برگزاری انتخابات، متهم کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش چنل نیوز آسیا، انتخابات مجلس که روز اول نوامبر آغاز شد، قرار بود تا ۲۴ دسامبر تکمیل شود اما یکی از نمایندگان مجلس که تازه انتخاب شده است گفت تا روز شنبه، از ۲۷۵ نماینده، ۲۴ نفر بیشتر مشخص نشده‌اند.

به دنبال آن، رئیس‌جمهوری ضمن انتقاد از نخست‌‌وزیر بابت اینکه دستور او برای پیشبرد روند انتخابات در کشور را اجرا نکرده است، دستور داد برای ترسیم روند انتخابات نشست مشورتی تشکیل شود.

رئیس‌جمهوری در بیانیه‌ای که از طریق دفترش منتشر کرد، گفت: «نخست‌وزیر تهدیدی جدی برای فرایند انتخابات است و از وظایف خود فراتر رفته است.»

آقای روبل هم در پاسخ گفت که رئیس‌جمهوری «با وقت، توان و منابع مالی فراوانی که در اختیار دارد، انتخابات کشور را عقیم می‌کند» و «چوب لای چرخ فرایند انتخابات» می‌گذارد.

در همین‌ حال، ایالات متحده روز یکشنبه  «نتیجه‌گیری معتبر و سریع» انتخابات در این کشور را خواستار شد و از تاخیرها ابراز نگرانی کرد.

وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد: «ایالات متحده از تداوم تاخیرها و بی‌نظمی در روال‌ها که اعتبار فرایند انتخابات را خدشه‌دار کرده، عمیقا نگران است.»

گزارش‌های تکمیلی از رویترز

© The Independent