محاکمه توماج صالحی، چهار روز پس از سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی

توماج صالحی یک خواننده معترض به «سرکوب، فساد، فقر و مصونیت از مجازات» است که به دنبال مسئولیت‌پذیر کردن و پاسخگویی مسببان این وضعیت است

توماج صالحی، خواننده رپ که به دلیل آهنگ‌های اعتراضی خود مشهور است، با اعلام اینکه تاریخ دادگاه او مشخص شده، در حساب توییتر خود نوشت: «تاریخ دادگاهم مشخص شد، ۲۲ دی، ۴ روز بعد از سالگرد پرواز ۷۵۲.»

او پیش‌تر روز ۲۲ شهریورماه توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. اما روز ۳۰ شهریورماه، با تودیع قرار کفالت از زندان دستگرد اصفهان آزاد شد.

به گزارش سایت حقوق بشری هرانا، نیروهای امنیتی در حین بازداشت این خواننده رپ، اقدام به بازرسی منزل وی کرده و تعدادی از لوازم شخصی او را با خود بردند.

توماج صالحی یک خواننده معترض به «سرکوب، فساد، فقر و مصونیت از مجازات» است که به دنبال مسئولیت‌پذیر کردن و پاسخگویی مسببان این وضعیت است.

در پی بازداشت این هنرمند، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای آزادی بی‌قید و شرط توماج صالحی، هنرمند و خواننده رپ ایرانی، را خواستار شد. در این بیانیه آمده است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران باید فوراً و بی‌قیدوشرط توماج صالحی، هنرمند و خواننده رپ اعتراضی که تنها به دلیل استفاده از «حق آزادی بیان خود بازداشت شده است» را آزاد کنند.

این خواننده در آثار خود به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از مشهورترین ترانه‌های این خواننده اثری است به نام «سوراخ موش» که در آن انتقادهای مشخصی به کسانی شده است که به‌زعم او در حال مماشات با جمهوری اسلامی و یا سرپوش گذاشتن بر جنایات این رژیم هستند. واکنش این افراد به موسیقی توماج صالحی، با واکنش‌های تند کاربران در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

فقر، معضلات اجتماعی، سرکوب کارگران و خفقان سیاسی در جمهوری اسلامی محور اشعار و ترانه‌های توماج است.