عربستان سعودی برای سه دیپلمات ایران مجوز‌ سفر صادر کرد

این سه دیپلمات در دبیرخانه سازمان همکاری‌های اسلامی در شهر جده مستقر ‌خواهند شد

گفت‌و‌گوها میان ایران و عربستان سعودی با میانجی‌گری بغداد انجام می‌شودـ IRANIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

  به گزارش بلومبرگ، نشانه‌ها حاکی از آن است که تلاش‌های ایران و عربستان سعودی برای بازسازی روابط میان دو کشور دستاوردهایی به همراه داشته است. تهران از صدور ویزا برای سه دیپلمات ایرانی خبر داد که قرار است در شهر جده عربستان سعودی مستقر شوند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، که در کنار همتای عراقی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت، از پیشرفت خوب گفت‌و‌گوها میان ایران و عربستان سعودی، که با میانجی‌گری بغداد انجام می‌شود، خبر داد.

از جمله دستاوردهای این گفت‌و‌گوها بازسازی روابط دیپلماتیک رسمی با صدور ویزا برای سه دیپلمات ایرانی‌ است که در دبیرخانه سازمان همکاری‌های اسلامی، که مقر آن در شهر جده قرار دارد، مستقر ‌خواهند شد.  ۵۷ کشور اسلامی در این سازمان عضویت دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنوز مقام‌های عربستان سعودی این خبر را تایید نکرده‌اند.

وزیر امور خارجه ایران گفت که این ویزاها هفته گذشته صادر شده‌اند و دور تازه‌ای از دیدارها با عربستان سعودی به‌زودی در بغداد برگزار می‌شود. قرار است در این دیدارها در مورد گام‌های بعدی گفت‌و‌گوها هماهنگی‌هایی صورت پذیرد؛ از جمله گام‌های بعدی که محور گفت‌و‌گوها خواهند بود «بازدید هیئت‌های فنی از سفارتخانه‌ها» است که در شش سال اخیر تعطیل بودند.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶ روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد. قطع ارتباط پس‌ از آن روی داد که گروهی در تهران در واکنش به اعدام یک روحانی تندرو شیعه در عربستان سعودی، به سفارتخانه این کشور حمله کردند و آن را به آتش کشیدند.

جنگ نیابتی در یمن، سرنوشت برجام، حملات گروه‌های نیابتی ایران به نفتکش‌ها و تاسیسات نفتی و گازی در خلیج‌فارس و دریای سرخ روابط این دو کشور را تیره‌تر کرد.