امیرعبداللهیان: در دور جدید مذاکرات با عربستان در بغداد شرکت می‌کنیم

اظهارات اخیر وزیر امور خارجه ایران با واکنش تند و منفی عربستان سعودی مواجه شده بود

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی از تلاش دولت عراق برای رفع سوء تفاهمات بین ایران و عربستان تشکر کرد- عکس از فارس

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت «به کوشش فواد حسین و مصطفی الکاظمی، وزیر امور خارجه و نخست وزیر عراق، ما در دور آینده مذاکرات ایران و عربستان در بغداد شرکت خواهیم کرد.»

او امروز پنجشنبه، ۲ دی ۱۴۰۰، پس از دیدار و گفت‌وگو با فواد حسین در جمع خبرنگاران گفت: «ایران مجموعه‌ای از پیشنهادهای عملی را به طرف عربستانی ارائه داد و طرف سعودی پیشنهادهای ایران را با نگاه مثبت بررسی کرد و ان‌شاءالله هیئت‌های دو کشور در آینده نزدیک در بغداد گردهم می‌آیند.»

او به جزییات پیشنهادهای ایران و واکنش عربستان سعودی به این پیشنهادها اشاره‌ای نکرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در حالی از آمادگی برای شرکت در مذاکرات با عربستان سخن می‌گوید که اظهارات اخیر او درباره همکاری نکردن ائتلاف به رهبر عربستان سعودی در منتقل کردن حسن ایرلو، سفیر سابق ایران در یمن، با واکنش تند و منفی عربستان سعودی مواجه شد.

امیرعبداللهیان، امروز بار دیگر بدون اشاره به تلاش‌های عربستان سعودی، گفت: « یک بار دیگر مایلم از تلاش‌های صمیمانه عراق برای اعزام پرواز اختصاصی و انتقال سفیر ایران برای تکمیل درمانش به تهران تشکر کنم.»

او همچنین از «مساعی جمیله» دولت عراق برای رفع سوء تفاهمات و بازگشت روابط ایران و عربستان سعودی به حالت طبیعی تشکر کرد و گفت: «امیدواریم هیئت‌های فنی از سفارتخانه‌ها بازدید کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین خبر داد که عربستان با صدور ویزا برای سه دیپلمات ایرانی به عنوان دیپلمات‌های مستقر نزد سازمان همکاری اسلامی در جده موافقت کرده است.

خبرهای خوش از عراق

حسین امیرعبداللهیان، در جمع خبرنگاران همچنین با اشاره به گفتگوهای خود با وزیر امور خارجه عراق گفت:« اخبار خوبی را از همتای عراقی شنیدیم که خروج قطعی نیروهای نظامی آمریکا از عراق را تأیید می‌کند.»

جمهوری اسلامی ایران به ویژه با تکیه بر نیروهای نیابتی و شبه‌نظامی خود، حضوری پررنگ در سیاست عراق دارد و خواهان خروج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور است.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی در باره روابط ایران و عراق و همچنین مبالغ ایران در بانک‌های عراق گفت: «روابط ایران و عراق در همه زمینه‌ها در هم تنیده است. در باره صادرات برق و گاز همکاری‌های نزدیکی بین تهران و بغداد وجود دارد. پروژه‌های مختلفی در حوزه‌های متنوع به ویژه توسط بخش‌های خصوصی ایران در عراق در حال اجراست.»

او افزود: «ما در پایانه‌های مرزی توافق کردیم علاوه بر تبادلات روزانه در برخی پایانه‌ها تردد ترانزیتی هم تسهیل شود. گفت‌‌وگوهایی داشتیم در باره اهمیت بازگشایی مرز بوکمال که می‌تواند مشکلات غذایی دارویی و بازسازی سوریه را رفع کند. روابط در همه حوزه‌ها به خوبی در جریان است. روابط تهران و بغداد در تمامی سطوح راهبردی است.»

حسین امیرعبداللهیان گفت: «توافق شد که طی هفته آینده وزیر راه و شهرسازی ایران به بغداد سفر کند و مصمم هستیم راه آهن شلمچه به بصره در اسرع وقت عملیاتی شود. این موضوع به رفت و آمد بیشتر اتباع دو کشور و ترانزیت و تبادل کالا بین ایران و عراق کمک می‌کند.