چرا گربه‌ها همه چیز را ورز می‌دهند؟

پستانداران باهوش مانند گربه‌ها هر کدام شخصیتی منحصربه‌فرد دارند

صاحبان گربه‌های خانگی پس از مدتی به کارهای عجیب‌وغریب این همدم خانگی عادت می‌کنند اما دانستن راز این رفتارها می‌تواند تجربه زندگی مشترک با گربه‌ها را جالب‌تر کند. همچنین دانستن اینکه گربه دلبندتان به شما می‌گوید از بودن در کنار شما خوشحال است تجربه دل‌نشینی است.

گربه‌ها گاهی قبل از چرت زدن پنجه‌های خود را عقب و جلو می‌برند و چیزی را به‌اصطلاح ورز می‌دهند، از شکم صاحب‌خانه گرفته تا بالش زیر سرشان.

دانشمندانی که رفتار گربه‌ها را مطالعه می‌کنند، از جمله جولیا آلبرایت دامپزشک از دانشگاه تنسی این حرکت به‌خصوص پنجه‌ها را «ورز دادن» می‌نامند و معتقدند که این عمل نشانه آرامش گربه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلبرایت می گوید: «گربه‌های خانگی آرام و راضی از وضعیت خود قبل از چرت زدن نزدیک یک فرد موردعلاقه شروع به ورز دادن می‌کنند و صدای خرخر درمی‌آورند. گاهی پیش می‌آید که گربه‌ آن‌قدر آرام و رها می‌شود که حتی آب از دهانش راه می‌افتد.»

ورز دادن در بچه‌گربه‌ها

اگر تابه‌حال در اطراف بچه‌گربه‌های تازه متولدشده بوده‌اید، بعد از تولد به‌سرعت حرکت ورز دادن را در آن‌ها خواهید دید. بچه‌گربه شکم مادرش را ورز می‌دهد تا به او بگوید گرسنه است و برای خوردن شیر مادرش آماده است.

هم‌زمان با این حرکت بچه‌گربه معمولاً خرخر هم می‌کند که صدایی است که توسط ارتعاشات سریع برخی از ماهیچه‌های گلو ایجاد می‌شود. خرخر کردن علامتی برای جلب‌توجه است.

با استفاده از این دو رفتار، بچه‌گربه‌ها از مادران خود می‌خواهند که ساکن و بی‌حرکت بمانند تا آن‌ها شیر بخورند. بچه‌گربه‌های کم سن و سال‌تر معمولاً هنگام شیر خوردن به خواب می‌روند.

اگرچه بچه‌گربه‌ها در حدود دوماهگی خوردن شیر مادر را ترک می‌کنند اما در بزرگ‌سالی نیز همچنان به ورز دادن ادامه می‌دهند اما به دلایل متفاوت.

آماده شدن برای استراحت

به نظر می‌رسد ورز دادن در برخی از گربه‌ها بیشتر از بقیه است. اگر گربه شما عادت به ورز دادن ندارد، ممکن است به این معنی باشد که او کمی مضطرب، یا ممکن است دلیل آن تنها این باشد که گربه شما آرامش یا محبت خود را به این شکل نشان نمی‌دهد.

شاید از پیش می‌دانستید که وقتی گربه‌تان سرش را به شما می‌زند، یا سر و گونه‌اش را به ‌صورت شما، یا سر و بدنش را به پای شما یا اشیا نزدیک شما می‌مالد، بوی خود را در این مکان‌ها پخش می‌کند.

این فرضیه وجود دارد که گربه‌ها دارای غددی در بین انگشتان خود هستند که موجب می‌شود هنگام ورز دادن عطر آشنا و آرام‌بخش را در محل خواب خود به‌جای بگذارند. زحمت جستجوی این غدد را در پنجه‌های گربه خود نکشید. این غدد به‌راحتی قابل‌مشاهده نیستند.

ورز دادن ممکن است نوعی ارتباط بین گربه‌ها و آدم‌هایشان باشد. اگر تاکنون در اطراف سگ‌ها وقت گذرانده‌اید، می‌دانید که بیشتر آن‌ها کاملاً در بیان منظور خود واضح هستند و به انسان‌ها اجازه می‌دهند که بدانند چیزی می‌خواهند یا چه کسی را دوست دارند.

گربه‌ها و انسان‌ها نیز هزاران سال است که باهم زندگی می‌کنند و انسان‌ها از مهارت‌های طبیعی شگفت‌انگیز موش گیری آن‌ها و مهار حشرات موذی سود برده‌اند.

اما گربه‌های خانگی این روزها در خانه‌های تمیز زندگی می‌کنند و اغلب نمی‌توانند قدردانی خود را از صاحبانشان با آوردن موش مرده به خانه نشان دهند بنابراین در روش‌هایشان برای گفتن «از تو خوشم می‌آید» و «دوستت دارم» راه‌های دیگری را پیداکرده‌اند. ورز دادن یکی از این راه‌هاست.

اگر گربه شما در نشان دادن محبت و علاقه‌اش به شما خساست نشان می‌دهد نگران نباشید. پستانداران باهوش مانند گربه‌ها هر کدام شخصیتی منحصربه‌فرد دارند و قطعاً همه گربه‌ها شبیه هم رفتار نمی‌کنند.

بیشتر از زندگی