چگونه حیوانات خانگی را در روزهای توفانی آرام کنیم

وقتی حیوان دچار اضطراب است، نوازشش نکنید و جایزه‌های خوراکی به آن ندهید

حدود دو ساعت قبل از احتمال شروع توفان با گربه خود بازی کنید تا انرژی اضافی آن‌ها تخلیه شود-Pexels

اداره آب وهوای بریتانیا هشداری زرد درباره احتمال وقوع توفان در بخش‌های عمده‌ای از انگلستان، از جمله لندن و جنوب شرقی کشور صادر کرد.

هشدار از ساعت ۱۸ روز چهارشنبه، ۱۶ ژوئن آغاز می‌شود و قرار است توفان‌ در چند روز آینده باقی بماند. این اتفاق بعد از روزی رخ می‌دهد که شاید تاکنون گرم‌ترین روز سال بوده است.

استیون دیکسون، سخنگوی اداره آب وهوا، گفت بعضی مناطق شاهد «توفان شدید و باران سیل‌آسا» خواهند بود. این توفان‌ها ممکن است به خاطر بادهای پرصدا یا رعد و برق باعث وحشت حیوانات خانگی شوند؛ درست مانند وضعیتی که حین فصل آتش‌بازی برای آن‌ها پیش می‌آید.».

سگ‌ها ممکن است با نفس نفس زدن تند، سرازیر شدن آب دهان، لرزه و خمیازه کشیدن یا قرار دادن دم‌شان میان پاها، اضطراب و تشویش خود را نشان دهند. به گفته «بلو کراس برای حیوانات خانگی»، آن‌ها ممکن است همچنین به دور خانه بدوند، پارس کنند، و آب بیشتری بنوشند.

در سوی دیگر، گربه‌ها ممکن است در جعبه‌های کارتونی یا زیر وسایل خانه پنهان شوند تا توفان از سر بگذرد. اما اگر خیلی ترسیده باشند، آنها هم ممکن است واکنشی شدیدتر نشان دهند و مثلا موهای تن‌شان سیخ شود یا دم خود را بالا بگیرند و اگر کسی بخواهد به آنها نزدیک شود، ممکن است رفتاری خصمانه از خود بروز دهند.

در ادامه چند نکته را در مورد نحوه آرام کردن حیوانات خانگی خود در جریان توفان از نظر می‌گذارنیم.

در محیطی سربسته جایی امن برای آنان فراهم کنید

تعیین جایی امن برای حیوانات خانگی خود، به آن‌ها کمک می‌کند کمتر مضطرب شوند. این مکان می‌تواند لانه‌ای داخل خانه، کمد، فضایی زیر تخت یا حتی روی تخت و زیر روتختی باشد.

اطمینان خاطر از آن که حیوان خانگی شما مکانی دارد که در آن احساس امنیت می‌کند خیلی مهم است، زیرا جایی خواهند داشت که تا پایان توفان آنجا مخفی شوند و هیچ احساس خطر بیشتری نکنند.  اگر بتوان محل امن آن‌ها را از نظر صوتی هم عایق کرد، بسیار یاری‌بخش خواهد بود تا صدای توفان از آن‌ها دورتر شود.

با قرار دادن حوله یا پتویی روی لانه حیوان می‌توان صداهایی را که می‌شوند، کاهش داد یا مطمئن شد که بافتی نرم در سراسر لانه امن آنها قرار دارد تا تمام صدای توفان و باران را به خود جذب می‌کند. بستن تمام پرده‌ها و کرکره‌ها نیز نور ناگهانی رعد و برق را که ممکن است برای آنها ترسناک باشد، مسدود می‌کند.

خودتان آرام بمانید

گرچه شاید منطقی به نظر نرسد که وقتی حیوان‌تان در اضطراب است، آنها را نوازش نکنید و جایزه‌های خوردنی به آنها ندهید، اما به گفته کارشناسان، آن‌ها ممکن است این جوایز را برخی اوقات به مثابه تشویق رفتار خود تلقی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داگستر، تارنمای تخصصی امور سگ‌ها، توصیه می‌کند که وقتی حیوانات در واکنش به توفان می‌ترسند، از هر گونه نوازش کردن یا دلداری دادن به آن‌ها بپرهیزید. به جای آن، خود را آرام و در آرامش نشان دهید و به حیوان خود در قالب فعالیت‌هایی که معمولا انجام می‌دهید، توجه نشان دهید.

صحبت کردن با حیوان خانگی خود با لحنی خوشحال نیز می‌تواند باعث تقویت اعتماد به نفس آنها شود و مطمئن‌شان کند که اوضاع همه چیز خوب است.

ورزش پیش از توفان

ورزش دادن حیوان خانگی قبل از شروع توفان ممکن است به خسته شدن آنها کمک کند و وقتی توفان شروع می‌شود، کمتر مضطرب شوند. حدود دو ساعت قبل از احتمال شروع توفان، سگ خود را به قدم‌زدنی طولانی ببرید یا با گربه خود بازی کنید تا انرژی اضافی آن‌ها تخلیه شود.

صداهای آرامش‌بخش پخش کنید

طی توفان از تماشای هر چیزی که پر از سر و صدای بلند و ناگهانی باشد، پرهیز کنید، زیرا چنین کاری ممکن است باعث افزایش اضطراب حیوان خانگی‌تان شود. به جای آن موسیقی‌ای آرامش‌بخش یا چیزی آرام‌کننده از تلویزیون پخش کنید، چون این صدای پس‌زمینه می‌تواند در مسدود کردن صدای توفان موثر واقع شود.

به پوشاک حیوانات خانگی نگاهی بیندازید

ممکن است برای برخی حیوانات خوب باشد که طی توفان پوشاکی تنگ و سراسری به تن کنند. این قبیل پوشاک‌ها به ویژه برای سگ‌ها و گربه‌های مضطرب طراحی شده‌اند و گفته می‌شود تاثیری آرامش‌بخش دارند که شبیه قنداق کردن نوزادان است.

همچنین می‌توانید نمونه خود را از این قبیل پوشاک‌ها بسازید. برای این کار کافی است حیوان خود را در پارچه‌ای که کش می‌آید بپیچید یا از تی‌شرتی قدیمی برای این کار استفاده کنید. مطمئن شوید که کاملا سفت و چسبان است، ولی نه آنقدر تنگ که نفس کشیدن آن‌ها را به‌ویژه وقتی مضطرب هستند، مشکل‌دار کند.

از مواد غذایی مکمل، فرومون‌ها یا معجو‌ن‌های گیاهی استفاده کنید

هیلز پت، شرکت تولیدکننده غذای حیوانات خانگی، توصیه می‌کند از موادی برای سگ و گربه‌ها استفاده کنید که آن‌ها را آرام می‌کنند، بی آن که نیازی به بیهوش کردن‌شان باشد. این جور چیزها را می‌توانید به شکل پخش‌کننده یا اسپری فرومون، جوایز خوردنی، یا قلاده آرامش‌بخش به‌کار گیرید.

همیشه با دامپزشک خود مشورت کنید تا بدانید مقدار مناسب از این گونه مواد برای دادن به حیوان‌تان چقدر است.

© The Independent

بیشتر از زندگی