طالبان در ازای تامین امنیت تاسیسات سازمان ملل، شش میلیون دلار می‌گیرند

از شش میلیون دلار بودجه پیشنهادی، چهار میلیون دستمزد جنگجویان طالبان است

بودجه پیشنهادی سازمان بیشتر به پرداخت دستمزد ماهانه  جنگجویان طالبان اختصاص یافته است که از تاسیسات سازمان ملل محافظت می‌کنند - WAKIL KOHSAR / AFP

رویترز در روز چهارشنبه، اول دی، به نقل از یک منبع آگاه که اسنادی را ارائه کرده است، گزارش داد که سازمان ملل تصمیم دارد بابت ارائه خدمات امنیتی به دفاتر این سازمان در افغانستان، مبلغ شش میلیون دلار به وزارت داخله این کشور که در راس آن سراج‌الدین حقانی، رئیس شبکه تروریستی حقانی و فرد تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا قرار دارد، بپردازد.

سندی که رویترز بررسی کرده، نشان می‌دهد که بودجه پیشنهادی سازمان ملل برای پرداخت به طالبان بیشتر به پرداخت دستمزد ماهانه و نیازمندی‌هایی مانند غذا برای جنگجویان طالبان که از تاسیسات سازمان ملل محافظت می‌کنند، اختصاص یافته است. به گزارش رویترز، این طرح سازمان ملل به دلیل آنچه کمبود شدید بودجه در دولت طالبان و نیازمندی مالی برای تامین امنیت بیان شد، آماده شده است.

فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد، در ایمیل پاسخ به پرسش رویترز در مورد این طرح نوشت: «سازمان ملل متحد به عنوان یک کارفرما وظیفه دارد ظرفیت کشورهای میزبان را در شرایطی که کارکنان سازمان ملل در مناطق ناامنی کار می‌کنند، تقویت و در صورت لزوم تکمیل کند.» او در پاسخ خود به رویترز، در مورد پرداخت‌های پیشنهادی سازمان ملل به طالبان اظهارنظر نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز به نقل از چند کارشناس این پرسش را مطرح می‌کند که آیا سازمان ملل تحریم‌ها علیه طالبان و رهبران ارشد این گروه نقض می‌کند یا خیر؟

سراج‌الدین حقانی که در کابینه دولت انحصاری طالبان وزیر کشور است، معاون گروه طالبان و رئیس تشکیلات تروریستی به نام شبکه حقانی است. او از جمله افراد تحت تحریم سازمان ملل، ایالات متحده آمریکا و تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا است. در ۲۰ سالی که از تاسیس شبکه حقانی می‌گذرد، این گروه مسئول خونین‌ترین حملات در افغانستان بوده و اکنون تمام ساختارهای امنیتی افغانستان را تصاحب کرده است. ایالات متحده آمریکا حقانی را به القاعده مرتبط می‌داند و برای اطلاعاتی که به دستگیری او منجر شود، ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده‌ است.

با این حال، معاون سخنگوی سازمان ملل به رویترز گفت که در حال حاضر، بودجه دفتر هئیت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در دست بررسی است، اما این ماموریت محدودیت‌ها و دستورالعمل‌های تحریمی سازمان ملل را در نظر می‌گیرد.

رویترز می‌افزاید که معاون سخنگوی سازمان ملل به این پرسش که آیا پرداخت‌های پیشنهادی، تحریم‌های آمریکا را نقض می‌کند یا خیر هم پاسخی نداده است.

یک مقام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا گفت که طالبان و شبکه حقانی همچنان تحت برنامه تحریم‌های ضد تروریسم دولت ایالات متحده آمریکا قرار دارند و افراد غیرمجاز که از آن‌ها حمایت می‌کنند، در معرض تحریم‌های ایالات متحده قرار می‌گیرند.

رویترز که سند بودجه پیشنهادی سازمان ملل برای پرداخت به وزارت کشور طالبان را بررسی کرده، نوشته است که بودجه پیشنهادی، توان طالبان برای محافظت از حدود سه هزار و ۵۰۰ نیروی سازمان ملل در کابل و ۱۰ دفتر منطقه‌ای آن را تقویت می‌کند.

این منبع آگاه به رویترز گفت که از شش میلیون دلار بودجه پیشنهادی، چهار میلیون دستمزد جنگجویان طالبان خواهد بود. بر اساس این طرح، قرار است به هر یک از جنگجویان طالبان که از تاسیسات سازمان ملل محافظت می‌کنند، بین ۲۷۵ تا ۳۱۹ دلار به اضافه ۹۰ دلار کمک هزینه در هر ماه پرداخت شود. بر اساس این سند، دفتر هیئت سازمان ملل در افغانستان نزدیک به دو میلیون دلار دیگر را برای خدمات مشابه خارج از بودجه امنیتی که با سایر آژانس‌های سازمان ملل  مشترک‌اند، هزینه خواهد کرد.

فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل، در مورد نحوه پرداخت گفت: «چنین وجوهی مستقیم به دریافت‌کنندگان پرداخت می‌شود، نه از طریق مقام‌های دولتی.»