دولت آینده عراق، تلاش شیعیان و کردها برای حل اختلاف‌های داخلی

اختلاف اصلی کردها بر سر سمت ریاست‌جمهوری عراق است

هیئتی از حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی برای گفت‌وگو با اتحادیه میهنی کردستان به شهر سلیمانیه وارد شد - STRINGER / AFP

در حالی‌ که توافق‌ امضا شده بین دو ائتلاف انتخاباتی سنی (ائتلاف تقدم به رهبری محمد حلبوسی و ائتلاف عزم به رهبری خمیس خنجر) عراق همچنان پابرجا است، احزاب شیعه و گروه‌های کرد هنوز موفق نشده‌اند اختلاف‌های داخلی خود را حل کنند.

از آنجا که از تصمیم نهایی دادگاه عالی فدرال عراق درباره نتایج انتخابات زودهنگام مجلس هیچ خبری در دست نیست، گروه‌های مختلف سیاسی به‌ویژه احزاب شیعه، در تلاش برای ترویج گمانه‌زنی‌های‌اند که با خواسته‌های آن‌ها همخوانی دارد. این گروه‌ها می‌کوشند با مطرح کردن برخی فرضیه‌ها، دادگاه عالی فدرال را زیر فشار بگذارند و مسیر حرکت به سمت گزینه‌های احتمالی دیگر همچون تصویب جزئی نتایج انتخابات یا بازشماری آرا در شماری از حوزه‌های انتخاباتی را هموار کنند.

در همین حال، هیئتی از حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی برای گفت‌وگو با اتحادیه میهنی کردستان و تلاش برای پایان دادن به اختلاف‌نظر میان دو طرف، به شهر سلیمانیه وارد شد. این هیئت که ریاست آن را فاضل میرانی، دبیر کل حزب دموکرات کردستان بر عهده داشت، در سلیمانیه با بافل طالبانی، رئیس اتحادیه میهنی کردستان، دیدار کرد و دو طرف بر لزوم وحدت و همگرایی در همه عرصه‌های سیاسی و حزبی تاکید کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته اختلاف اصلی کردها بر سر سمت ریاست‌جمهوری عراق است. در حالی‌ که اتحادیه میهنی کردستان، برهم صالح، رئیس‌جمهوری کنونی، را به عنوان نامزد خود معرفی کرده است، حزب دموکرات کردستان بازگشت برهم صالح به دور دوم ریاست‌جمهوری را رد می‌کند.

هرچند از سال ۲۰۰۳ به بعد، نامزد ریاست‌جمهوری از میان اعضای ارشد اتحادیه میهنی کردستان معرفی می‌شد، به دنبال پیروزی چشمگیر حزب دموکرات کردستان در انتخابات مجلس در سال ۲۰۱۴، جاه‌طلبی‌های این حزب برای گرفتن سمت ریاست‌جمهوری از رقیبش (اتحادیه میهنی) آغاز شد و اختلاف میان دو جناح به حدی گسترش یافت که شرایط برای معرفی نامزدی واحد فراهم نشد. به همین دلیل، فوادحسین از حزب دموکرات کردستان و برهم صالح از اتحادیه میهنی کردستان به عنوان دو نامزد ریاست‌جمهوری به مجلس معرفی شدند و در نهایت، برهم صالح توانست با کسب اکثریت آرا به عنوان رئیس‌جمهوری عراق انتخاب شود.

از سوی دیگر، احزاب سیاسی شیعه، به‌ویژه ائتلاف‌هایی که دستاورد آن‌ها در انتخابات اخیر مجلس، ضعیف بود، در تلاش‌اند اختلاف‌های داخلی را کنار بگذارند و پیش از آنکه دادگاه فدرال نتایج انتخابات مجلس را تصویب کند، به وحدت و همگرایی بیشتری دست یابند تا زمینه برآورده شدن خواسته‌های آن‌ها فراهم شود. برای رسیدن به این هدف، ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری که در گذشته نیمی از کرسی‌های مجلس را در دست داشت و در انتخابات اخیر، تنها ۱۷ کرسی را به دست‌ آورد، قصد دارد با جریان صدر به رهبری مقتدی صدر که با کسب ۷۳ کرسی، پیشتاز انتخابات اخیر به شمار می‌رود، دیدار و گفت‌وگو کنند.  این دیدار قرار بود چندی پیش صورت گیرد، اما بنا به گفته احمد موسوی، یکی از اعضای ارشد ائتلاف فتح، مقتدی صدر به تعویق افتادن آن را خواستار شده و گفته است که پس از تصویب نتایج انتخابات مجلس در دادگاه فدرال، با ائتلاف فتح دیدار خواهد کرد.

البته به تاخیر انداختن ملاقات با ائتلاف فتح، تلاشی برای وادار کردن طرف مقابل به امتیازدهی بیشتر است؛ به‌ویژه اینکه ائتلاف فتح برخلاف تصور عمومی، در رقابت‌های انتخابات اخیر مجلس عراق دستاورد اندکی داشت و نتوانست به حداقل میزان پیروزی پیش‌بینی شده دست یابد.