گابریل بوریچ چپ‌گرا، جوان‌ترین رئیس ‌جمهوری شیلی می‌شود

بوریچ رهبر سابق دانشجویی، و حامی اعتراضات و تظاهرات‌های سال‌های گذشته در شیلی علیه نابرابری و فساد بود

بوریچ با کسب ۵۶ درصد از آرا در مقابل ۴۴ درصد آرای کاست، پیروز این رقابت تنگاتنگ شد-REUTERS/Rodrigo Garrido

گابریل بوریچ، نامزد چپ‌گرایان، با پیروزی در انتخابات دو قطبی ریاست ‌جمهوری شیلی، عنوان جوان‌ترین رهبر تاریخ آن کشور را به دست آورد.

به گزارش بی‌بی‌سی، رئیس‌ جمهوری ۳۵ ساله شیلی که در رقابتی تنگاتنگ با خوزه آنتونیو کاست از حزب راست افراطی پیروز شد، به حامیانش گفته است که از دموکراسی محافظت خواهد کرد و قول داده است که مدل اقتصادی نئولیبرال شیلی را محدود کند.

بوریچ با کسب ۵۶ درصد از آرا در مقابل ۴۴ درصد آرای کاست، پیروز این رقابت تنگاتنگ شد. گابریل بوریچ کشوری را رهبری خواهد کرد که در سال‌های اخیر با اعتراض‌های گسترده علیه نابرابری و فساد مواجه بوده است.

خبر پیروزی این نامزد جوان با برگزاری جشن‌هایی در خیابان‌های سانتیاگو، پایتخت شیلی، همراه شد و حامیان او با در دست داشتن پرچم‌ها و به صدا درآوردن بوق اتومبیل‌‌ها، شادی خود را نشان دادند.

بوریچ در سخنرانی خود گفت که با «تواضع و احساس مسئولیت فوق‌العاده» سمت جدید را می‌پذیرد و قول داد که قاطعانه با امتیازات ناعادلانه مبارزه کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در بخش‌هایی از سخنرانی‌اش با بیان این که به دنبال وحدت است، گفت: «چالش بزرگی در برابر داریم. می‌دانم که کشور ما در خطر است، بنابراین قول می‌دهم رئیس ‌جمهوری‌ای خواهم بود که به دموکراسی اهمیت می‌دهد و بیش از آن که حرف بزند، گوش می‌دهد و به نیازهای مردم رسیدگی می‌کند.»

آنتونیو کاست، رقیب بوریچ در انتخابات ریاست‌ جمهوری شیلی، پس از شمارش نیمی از آرا شکست خود را پذیرفت. این دو نامزد دیدگاه‌های کاملاً متفاوتی برای اداره کشور ارائه کرده بودند و هر دو نماینده احزاب سیاسی‌ای هستند که هرگز در دولت حضور نداشته‌اند.

شیلی که زمانی باثبات‌ترین اقتصاد آمریکای لاتین را داشت، حالا با اقتصاد نابسامانی روبه‌رو است و یکی از بیشترین شکاف‌های درآمدی جهان را به خود اختصاص داده است. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، تنها یک درصد از جمعیت آن کشور ۲۵ درصد از ثروت ملی را در اختیار دارند.

رئیس ‌جمهوری جدید شیلی قول داده است که با گسترش حقوق اجتماعی، اصلاح سیستم‌های بازنشستگی و مراقبت‌های بهداشتی، کاهش میزان کار در هفته از ۴۵ ساعت به ۴۰ ساعت، و افزایش سرمایه‌گذاری در محیط زیست، نابرابری‌های موجود را برطرف کند.

بوریچ در سخنرانی‌هایش اشاره کرده است که در دولت او همه قهرمان خواهند بود و گفته است: «من رئیس ‌جمهوری همه هستم، حتی کسانی که به من رای نداده‌اند. تلاش برای برقراری عدالت ادامه دارد و دیگر اجازه نخواهیم داد که فقرا قربانی نابرابری در شیلی شوند.»

بوریچ، رهبر اعتراضات دانشجویی بوده است و از تظاهرات‌های گسترده علیه نابرابری و فساد در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ حمایت کرده بود. او گفته است که به وجود مخالفان سیاسی خود آگاه است و می‌داند که کنگره یک‌دست نیست، اما وعده داده است که خواهد کوشید تا از شرایط موجود به عنوان فرصتی برای گفت‌وگو و یافتن راه‌حل‌های مختلف برای بهبود اوضاع استفاده کند. 

پس از اعلام پیروزی بوریچ، سباستین پینیرا، رئیس‌ جمهوری مستعفی شیلی، از جانشین خود خواست که رئیس‌ جمهوری همه شیلیایی‌ها باشد.

بیشتر از جهان