کامیون‌های ایرانی پشت مرز آذربایجان معطل می‌شوند

طی ماه‌های اخیر و پس از جنگ قره‌باغ، مسیر ترانزیتی همیشگی ایران به روسیه مختل شده است

به نظر می‌رسد که مشکلات صادرات از مرز آذربایجان بدون گفتگوی بین سیاستمداران دو کشور حل نمی‌شود- عکس از مهر

رضا نورانی، رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی به اشاره به تاخیر روند بارگیری و صادرات محصولات کشاورزی ایران در مرز آذربایجان گفت: «باید مذاکره جدی با مسئولان آذربایجان انجام شود.»

به گزارش فارس، او با بیان اینکه «معطلی کانتینرها موجب می‌شود رانندگان هزینه زیادی را مطالبه کنند و همچنین احتمال کاهش کیفیت محصولات هم وجود دارد»، افزود: کانتینرهای روس و ترکیه محصولات صادراتی ایران را در مرز آستارا بارگیری می‌کنند اما در گمرک آذربایجان تا چهار روز معطل می‌شوند و پس از آن به مقصد روسیه می‌روند.

به گفته وی روزانه فقط ۶۰ تا ۷۰ کانتینر از گمرک آذربایجان ترخیص می‌شود.

طی ماه‌های اخیر و پس از جنگ قره‌باغ، مسیر ترانزیتی همیشگی ایران به روسیه نیز دچار مشکلات متعددی شد، به طوری که روند صادرات از مسیر آذربایجان و حتی بخشی که سابقاً در اختیار ارمنستان بوده نیز به مشکل برخورد. اخذ عوارض از کامیون‌های ایرانی و بازداشت دو راننده، به تنش‌های تازه‌ای در مناسبات جمهوری اسلامی و جمهوری آذربایجان و از جمله برگزاری رزمایش‌هایی نظامی از سوی دو کشور در مرز مشترک ایران و آذربایجان انجامید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موضوع مختل شدن مسیر ترانزیتی ایران به روسیه را نخستین بار اداره امنیت ملی ارمنستان اعلام کرد. به گفته آنها پلیس جمهوری آذربایجان خودروها و کامیون‌های با پلاک ایرانی را در نزدیکی روستای عیوضلی در منطقه قره‌باغ بازرسی می‌کند.

به گزارش رسانه‌های محلی، پلیس از خودروهای ایرانی مبلغ قابل‌توجهی عوارض دریافت می‌کند.   

یک روز بعد، جمهوری آذربایجان تأیید کرد که در آن منطقه ایست بازرسی برقرار کرده است. ا

لشاد حاجی‌اف، سخنگوی وزارت امور داخلی آذربایجان، روز دوشنبه به بی‌بی‌سی آذربایجان گفت همان‌طور که کسی از وجود ایست بازرسی پلیس در جاده باکو، پایتخت کشور، به یولاخ (یکی از شهرهای جمهوری آذربایجان) متعجب نمی‌شود، «مناطق آزادشده» آذربایجان نیز بخشی از خاک این کشور است و برقراری بازرسی پلیس در آن‌ها نباید تعجب‌برانگیز باشد.

اگرچه رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تاکید دارد که مسئله ترانزیت و بارگیری در مرز آذربایجان «سیاسی» نیست، اما به نظر می‌رسد که مشکلات صادرات از مرز آذربایجان بدون گفتگوی بین سیاستمداران دو کشور حل نمی‌شود.