آذربایجان دو راننده کامیون ایرانی را آزاد کرد

بازداشت این دو راننده و اخذ عوارض از کامیون‌های ایرانی، سرآغاز دور تازه‌‌‌ای از تنش‌ها بین تهران و باکو شد

دو راننده بازداشت شده، روز پنجشنبه به سفارت ایران در جمهوری آذربایجان تحویل داده شدند- عکس از ایلنا

سید عباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی در جمهوری آذربایجان، امروز پنجشنبه، ۲۹ مهرماه، با تایید خبر آزادی دو راننده کامیون ایرانی اعلام کرد: این دو راننده امروز صبح تحویل سفارت جمهوری اسلامی ایران شده‌اند.

شهرود نوروزی و جعفر برزگر، ۲۳ شهریور، هنگام گذر از مسیر جاده‌ای گرووس – قاپان توسط نیروهای جمهوری آذربایجان بازداشت شده بودند.

جمهوری آذربایجان در پی جنگ ۴۴ روزه با ارمنستان کنترل این اراضی را از ارمنستان پس گرفت.

به گزارش رسانه‌های ایران، سازمان گمرک جمهوری آذربایجان نیز اعلام کرد: «آزادی دو راننده به نام‌های جعفر برزگر حقی و شهرود نوروزی در راستای اقدامات انسان‌دوستانه، احترام متقابل و پایبندی به اصول همسایگی و به منظور نشان دادن حسن نیت این کشور آزاد شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اخذ عوارض از کامیون‌های ایرانی و بازداشت این دو راننده، به تنش‌های تازه‌ای در مناسبات جمهوری اسلامی و جمهوری آذربایجان و از جمله برگزاری رزمایش‌هایی نظامی از سوی دو کشور در مرز مشترک ایران و آذربایجان انجامید.

روز چهارشنبه ۲۸ مهر، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با صدور بخشنامه‌ای ورود رانندگان و شهروندان ایرانی به منطقه قره‌باغ و لاچین جمهوری آذربایجان را ممنوع اعلام کرد.

در این بخشنامه گفته شده بود: «بر اساس قوانین جمهوری آذربایجان، ورود اتباع خارجی به آن کشور، خارج از گذرگاه‌های مرزی رسمی تعیین‌شده، نقض مرز جمهوری آذربایجان محسوب شده و مسئولیت‌آور است.»

سازمان راهداری «مؤکداً» توصیه کرده است که رانندگان و اتباع ایرانی به‌منظور مواجه نشدن با پیامدهای نقض قانون و احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، از طریق جمهوری ارمنستان وارد شهر لاچین و منطقه قره‌باغ نشوند.

در این بخشنامه همچنین از شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خواسته شده است که از امضای هرگونه قرارداد تجاری با منطقه قره‌باغ،‌ صدور اسناد حمل، و ارسال و تخلیه محموله‌ها و مانند این‌ها به آن منطقه خودداری کنند.